Hisenda s'emportarà de mitjana en les dues primeres setmanes d'agost 0,64847 euros (65 cèntims) per cada litre de gasoil A que es vengui i 0,764058 (76 cèntims) pel de gasolina, segons va publicar la Comissió Europea del passat 7 d'agost, última dada disponible de la recaptació fiscal per litre de combustible en cadascun dels països de la Unió Europea. Encara que és aviat per aventurar quant combustible es cremarà aquest mes, l'agost de l'any passat es van comprar a les estacions de servei d'Espanya 2,44 milions de tones o 2.444 milions de litres i, malgrat que el consum des de començament d'any està sent lleugerament inferior a l'any passat, es poden equiparar al consum de l'any passat, segons l'estadística de l'Associació Espanyola d'Operadors de Productes Petrolífers (AOP). Així, si el preu de la gasolina i el dièsel es mantinguessin en els termes actuals i el consum similar a agost de 2022, Hisenda recaptarà el mes 1.650 milions d'euros, dels quals 1.218 procediran del dièsel i 431 milions de la gasolina.
46 milions d'ingressos extra
Tanmateix, el preu dels combustibles no dona respir. Segons els càlculs d'ON ECONOMIA, l'increment dels combustibles d'automoció aquest estiu (des del 3 de juliol) ha permès a Hisenda recaptar 2 cèntims (0,0199 euros) més per cada litre de dièsel comprat i un cèntim i mig (0,0151 euros) pel de gasolina. Certament, la pujada pot semblar ínfima, però molt pocs fan un molt i gràcies a la pujada recaptatòria derivada de l'increment del preu als sortidors, l'Agència Tributària rebrà aquest mes un extra de 46 milions d'euros, que podrien ser més si continua la tendència alcista dels combustibles. Al cap i a la fi, d'aquests 46 milions de recaptació extra, 26 milions els aporten la pujada des de principi d'agost i els altres 20 les pujades de juliol.
I tot apunta que els preus continuaran pujant. El 31 de juliol, el Ministeri de Transició Ecològica fixava el preu mitjà del litre de gasolina en el conjunt de les estacions de servei repartides per la geografia d'Espanya en 1,655 euros, una setmana després eren ja 1,672 euros i a 13 d'agost (última dada disponible) estava ja en 1,685 euros. És a dir, en la primera quinzena d'agost el preu d'aquest combustible ha crescut un 2,8%. Més increment, del 4,7%, s'ha donat en el gasoil (que suposa actualment el 78,7% del mercat), en passar d'1,514 euros el 31 de juliol, a l'1,561 el 7 d'agost i d'allà a l'1,586 el 13 d'agost. I si ens remuntem a l'inici d'estiu, el 3 de juliol, el preu mitjà de la gasolina ha pujat un 6,8% i el del dièsel un 10,6%.
Pujada del petroli
El ral·li del cost dels combustibles fòssils d'automoció és un efecte directe de l'augment del preu del petroli en les últimes setmanes. Des de principis de juliol, el barril de Brent ha passat de 74,65 dòlars a 86,23 dòlars ahir 14 d'agost, un augment del 15,5%. No obstant això, hi ha cert marge d'esperança, ja que s'ha produït una contenció en les pujades: el Brent ha augmentat el seu preu 1,32 dòlars des de l'1 d'agost, amb un pic el 9 d'agost de 87,55 dòlars, i per això es podria haver iniciat una lenta baixada.
Dos impostos diferents
Els combustibles fòssils són, possiblement, el producte més gravat fiscalment en el conjunt de la Unió Europea. Erròniament, es diu que la meitat del que es paga per un litre de gasolina o dièsel se'l queda l'Estat i, podria dir-se que de mitjana al llarg de l'any podria ser així, però la tributació varia en funció del tipus de combustible -dièsel o gasolina- i de l'evolució del preu del petroli. A 7 d'agost, els impostos pagats per un litre de gasolina assolien el 45,5% del preu abonat al sortidor i el 41,8% del gasoil.
Però aquests percentatges poden variar en funció del preu del petroli, atesa la complexitat de la tributació dels combustibles. Tant gasolina com dièsel estan gravats amb dos grans impostos: l'IVA i l'impost especial d'hidrocarburs. El primer és un percentatge (21%) sobre el preu a què compren les estacions de servei el combustible, mentre que el segon és sempre fix, sense importar a quin preu adquireixen les gasolineres el litre. En concret, per cada litre de dièsel s'abona a l'Agència Tributària 38 cèntims (0,379 euros) i 47 cèntims (0,473 euros) el litre de la gasolina de 95, una mica més per la modalitat de 98 octans. Per tant, si el preu internacional dels combustibles puja (per un augment del petroli) Hisenda recapta més per l'IVA, però manté la seva recaptació per l'impost especial d'hidrocarburs i si baixa, cau la recaptació per l'IVA, però s'assegura els mateixos ingressos per l'impost especial.
No obstant això, el pagament de l'IVA té una trampa que venen denunciant fa temps els fiscalistes: el 21% no s'aplica directament sobre el preu a què es compra el combustible, sinó que s'aplica una vegada afegit l'impost especial. El que, segons els fiscalistes, suposa una doble tributació, ja que s'està pagant IVA no només pel preu del producte, sinó també per l'impost especial. És a dir, que les estacions de servei van comprar el litre de gasolina el 7 d'agost a 0,91597 euros i haurien, segons els fiscalistes, d'haver pagat per IVA 0,19235 euros. Tanmateix, van abonar Hisenda 0,2916, ja que al cost del combustible (0,91597) se sumeixi l'impost especial (0,473 euros) elevant la base imposable a 1,38897 euros, sobre la qual s'aplica aquest 21%, elevant el cost de l'IVA a 0,29168 euros (gairebé un cèntim d'encariment per litre).
Baixa imposició a Espanya
Espanya té una de les tributacions més baixes en el combustible de la UE, en especial en el gasoil, malgrat que fa anys que les autoritats comunitàries exigeixen als governs espanyols que l'elevi. Amb dades del 7 d'agost, si els impostos van equivaler al 45,5% del preu de litre de gasolina a Espanya, a la mitjana de la UE s'eleva al 51,7% i el 41,8% al dièsel a Espanya puja a la mitjana comunitària al 46,6%. En valors absoluts, a Espanya es paga per un litre de gasolina 0,764 euros d'impostos i a la UE 0,931 euros i pel dièsel, 0,648 euros per litre, davant 0,788 en el conjunt dels 27.