El Govern espanyol ha prorrogat aquest dimarts les quatre mesures antiinflació que caduquen aquest divendres: reducció de l'IVA de 15 productes d'alimentació, la subvenció al gasoil professional per als transportistes, la bonificació d'un 30% dels abonaments de transport urbà i el límit màxim al preu del butà. Al costat d'aquests quatre ajuts per combatre l'IPC, el Consell de Ministres afegeix la continuïtat de les mesures en favor dels residents de l'illa de la Palma i una ajuda de nova creació, una desgravació del 15% en l'IRPF a la compra de vehicles elèctrics, que no tenen a veure res amb la lluita contra la inflació.

Tot això té un cost de 3.800 milions d'euros segons ha anunciat aquest dilluns el Govern, encara que fonts d'Hisenda apunten a ON ECONOMIA que no tenen el cost desagregat per partides, a excepció de l'IVA dels aliments que xifra en 661 milions en el segon semestre de l'any, uns 1.300 milions per al conjunt de 2023. El que impedeix conèixer quants diners es gastarà el Govern en les quatre mesures antiinflació prorrogades. Tampoc no ha revelat quin ha estat el cost d'aquestes mesures des de començament d'any. De moment, l'únic que se sap amb certesa, segons les dades que aquest diari ha obtingut de l'Agència Tributària, és que la rebaixa de l'IVA dels aliments ha suposat una despesa fiscal entre gener i febrer de 254 milions i que la devolució del gasoil professional ha generat un desemborsament d'Hisenda de 113 milions entre gener o abril. En total, aquestes dues mesures han suposat 370 milions d'euros a les arques públiques en el primer trimestre de l'any.

IVA dels aliments

I amb matisos. En aquests moments hi ha 12 aliments (farines, fruita, llegums -fresques, congelades i seques-, arròs, ous, llet -desnatada i normal- formatge, patates i pa) que no tributen IVA, ja que s'ha eliminat el tipus superreduït del 4% a què estan gravats i uns altres tres (olis d'oliva i gira-sol i pastes) amb una rebaixa a la meitat, del 10% del tipus reduït a un 5%. Tots ells sumen el 34,6% del total de la cistella de la compra en alimentació d'una família mitjana, segons l'INE. En els dos primers mesos d'etapa de la mesura -el gener i el febrer- sobre els quals l'Agència Tributària dona xifres, la reducció fiscal ha suposat una caiguda dels ingressos per a Hisenda de 254 milions d'euros.

Tanmateix, l'efecte ha estat molt desigual, ja que al gener va impactar en 244 milions, però el febrer només en 10 milions d'euros. La mateixa Agència Tributària adverteix que "en aquest tipus de mesures, l'efecte és més intens el primer mes d'aplicació". Caldrà esperar a conèixer el seu efecte el març i els mesos successius, però si es mantingués en xifres similars als 10 milions de febrer, seria difícil que el cost s'apropi als 660 milions en els quals el Govern quantifica la mesura per semestre.

Rebaixa en el gasoil

L'altra ajuda de la qual es pot conèixer el cost fiscal és la subvenció del litre de gasoil per al sector del transport per carretera. Segons l'estadística de l'Agència Tributària les devolucions per gasoil professional han assolit 113 milions d'euros entre gener i abril, un notable augment respecte als 85 milions del mateix període de 2022, quan no existia tal ajuda. No obstant això, s'ha de tenir en compte que en el primer trimestre de l'any la subvenció va ser de 20 cèntims per litre i en el segon es va reduir a 10 cèntims. De fet, el cost al març va ser de 43,4 milions i a l'abril cau a 27,8 milions. En el tercer trimestre l'ajuda seguirà en 10 cèntims, encara que baixarà a 5 cèntims a final d'any, per la qual cosa és previsible que el cost sigui inferior als 113 milions gastats per Hisenda fins ara.

Sobre les altres dues mesures antiinflacionistes prorrogades -el preu màxim per a la bombona de butà i el cost de la subvenció del 30% de l'abonament transport- no hi ha dades disponibles del cost que ha suposat des de començament d'any. Encara que es pot pensar que el segon tindrà una despesa voluminosa, ja que s'aplica per a qualsevol ciutadà que utilitzi el transport urbà sense límits de renda. De l'ajuda al butà, el cost és nul per a Hisenda, ja que se subvenciona si el preu supera els 19,55 euros la bombona, quan en l'actualitat es paga molt per sota, a 15,96 euros, segons el Govern.

Un total de 8.900 milions

L'Executiu ha explicat que les mesures aprovades en Consell de Ministres suposaran 3.800 milions d'euros en el segon semestre de l'any, encara que el total ascendirà a 8.900 milions, ja que queden per comptabilitzar ajuts que estan en vigor per a tot 2023 i que s'han quedat fora del reial decret aprovat aquest dimarts. En concret, es manté una reducció de l'IVA al rebut de la llum i del gas natural, i rebaixes en l'impost especial d'electricitat i l'impost sobre valor de la producció de l'energia que van portar una minva d'ingressos a Hisenda de 6.576 milions parar el conjunt de l'any passat. Tanmateix, ja que el preu del gas i l'electricitat el 2023 és inferior al de 2022, la factura fiscal d'aquestes mesures energètiques hauria d'estar per sota de l'any passat.