L'Agència Tributària ha tornat 12.907 milions d'euros a 15.852.000 contribuents de l'impost sobre la renda de les persones físiques de 2023 (IRPF 2023), de manera que, el 30 de desembre, s'havien realitzat el 97,4% de les devolucions sol·licitades i s'han abonat el 94,9% dels imports corresponents a aquestes sol·licituds, en línia amb l'any anterior. Hisenda ha destacat que, a tancament d'any, es manté un "fort increment interanual" de les devolucions pagades (+7,9% en nombre i +14,5% en import), consistent amb la mateixa| evolució de les sol·licituds de devolució presentades pels contribuents. Al seu torn, a aquestes dates s'han presentat un total de 24.131.000 declaracions, un 4,9% més que l'any anterior, de les quals un 67,5% (16.279.000) són amb resultat a tornar i 6.239.000, amb saldo a ingressar.
Per vies de presentació, el pla Le Llamamos de confecció de declaracions per telèfon es va mantenir com el principal sistema d'assistència personalitzada, amb gairebé 1.128.000 declaracions, un 5,4% més que l'any anterior i un 57,5% del total de les presentacions realitzades amb assistència personalitzada. Alhora, es van confeccionar a les oficines 831.600 declaracions, un 6,6% més que l'any anterior.
D'aquesta forma, més d'1.959.000 declaracions s'han presentat amb assistència específica al contribuent a les oficines o per telèfon, la qual cosa suposa gairebé 110.000 més que l'any anterior, confirmant, segons Hisenda, l'acceptació d'aquesta doble alternativa que s'ofereix per a aquells contribuents menys habituats a les noves tecnologies que requereixen assistència personalitzada, amb i sense desplaçament a una oficina física.
El 92% de les declaracions s'han presentat per internet
De qualsevol manera, la gran majoria dels contribuents, gairebé el 92% del total, continua presentant la Declaració de la Renda per internet, amb un total de 22.171.000 declaracions per aquesta via. Dins d'aquesta xifra, es troben les 21.519.000 presentades a través de la seu electrònica de l'AEAT, un 4,3% més que l'any previ, així com les més de 651.000 presentades mitjançant l'aplicació mòbil, que ha tornat a registrar un fort creixement (23,4%) en les presentacions.
D'aquesta última xifra, més de 485.000 són declaracions que es presenten àgilment a través de l'aplicació i la resta, previ pas per Renda Web per realitzar alguna modificació. Els contribuents que requereixen assistència individualitzada fan, per tant, un ús cada vegada major d'aquesta alternativa a l'assistència presencial en oficines, igual com de l'ajuda prestada pels canals d'assistència digital. Aquests canals van oferir a la passada campanya 775.000 respostes i van continuar disponibles tot l'any a la seu electrònica de l'Agència per resoldre els dubtes, de manera que en el conjunt de l'any ja han facilitat respostes a més d'1.136.000 contribuents.
Avisos preventius
Una de les novetats de la Campanya de la Renda ja conclosa va ser la posada en marxa d'avisos preventius per carta (a més d'en Renda Web i en l'app) al contribuent per evitar errors i omissions que puguin posteriorment comportar una eventual regularització de l'Agència Tributària. Fins ara, més de 26.500 contribuents han rectificat la seva declaració després de rebre l'avís preventiu de l'Agència Tributària, evitant així una eventual comprovació posterior, la generació d'interessos i la imposició d'eventuals sancions.