El sector turístic es troba en les vigílies de la Setmana Santa, una de les temporades altes per als hotelers, restaurants, i per al repte d'establiments que s'alimenten del moviment que fan els espanyols (i estrangers) en tots els punts del país. Malgrat que la Setmana Santa sempre ha estat un de lapses de creixement per al sector turístic, la de 2023 sembla de rècord per als hotelers, que es fan comptes d'una temporada històrica, fins i tot millor a l'anterior a la covid, amb unes xifres d'ocupació i de preus molt més elevades que la Setmana Santa de 2019.
En general, en aquestes primeres vacances de l'any es registraran ocupacions superiors al 70%, encara que diverses companyies estan pendents d'afegir les reserves d'última hora. Una de les grans diferències respecte a abans de la covid és que els espanyols ja no esgoten tant per fer les seves reserves. Tal com apunten des d'Agencia Efe, la Setmana Santa d'aquest exercici és el preludi d'un estiu que, de cara al sector turístic, també serà molt millor que l'anterior a l'esclat de la pandèmia. Tot això en un moment en què l'economia continua sense ser pròspera, amb la pressió inflacionària fent efecte a les butxaques dels consumidors i amb una incertesa que fueteja a les llars espanyoles.
Els preus hotelers van creixent en els últims 21 mesos
Malgrat això, els hotelers preveuen una Setmana Santa reeixida des de l'apartat de l'ocupació i, sobretot, dels preus. Segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE), els preus dels hotels van creixent gradualment en els últims 21 mesos, pràcticament tots a doble dígit. És a dir, els preus hotelers van creixent gairebé dos anys de forma consecutiva, una estadística que es farà més gran aquest abril, ja que es preveu que aquests continuïn creixent, tal com afermen la majoria de les cadenes que operen a Espanya.
Per exemple, Meliá té unes perspectives "molt positives" són un augment de la facturació del 22% sobre la Setmana Santa de 2019. Un dels factors que assenyalen i que justifica el creixement més gran respecte a la de fa quatre anys és que la Setmana Santa de 2023 ha caigut l'abril, un més que funciona millor que si és més tard, com va ocórrer tant el 2019 com el 2022.
La Setmana Santa és una de les èpoques més puixants per al negoci hoteler. A més de fomentar en turisme a la península, és una atracció turística de cara als estrangers, els quals venen a Espanya a passar uns dies, generalment a les zones costaneres. Així, tal com assenyala l'Agència Efe, les perspectives també són positives per als hotels urbans, amb estades més llargues i amb evolucions per sobre de la resta de ciutats a Sevilla, un dels punts neuràlgics del país en aquesta festivitat, i a Barcelona. Ambdues urbs estan rebent turisme internacional, el qual va ser el gran absent el 2022. En la mateixa línia, altres zones que ja registren una evolució creixent són València i Palma.
Riu o Barceló registren un 10% més de reserves respecte a 2022
La cadena hotelera Riu assenyala que les seves reserves actuals són un 10% superiors a les que tenia fa un any. La companyia assenyala que la tendència de la demanda és positiva a tots els mercats internacionals, que reserven amb més antelació que els nacionals. Malgrat això, Riu explica que aquest segment també està responent bé en destins com Jerez, Palma de Mallorca, Gran Canària o Tenerife.
En una línia similar es troba Barceló, que també apunta que les seves reserves són un 10% superiors a les que manejava a l'anterior exercici. En el seu cas, apunta a unes previsions molt positives per la millora de la venda anticipada, sobretot a les zones insulars, i en altres comunitats, com Andalusia o la Comunitat Valenciana. En aquests casos, des de Barceló assenyalen que aquestes àrees estan més exposades a les previsions meteorològiques i a les vendes de l'últim minut.
El Grup Hotusa o Marriot són unes altres dues firmes del sector que, com les anteriors, també veuen una dinàmica positiva per a aquesta Setmana Santa, entreveient una demanda creixent i unes vendes més grans. Entre els destins que més atractiu venen generat per a aquestes companyies destaquen Sevilla, Mallorca o Còrdova, encara que, a Hotusa, també estan veient una millora en el turisme internacional, ja que els consumidors estan demandant destins com París, Lisboa o Roma, entre d'altres.
Uns preus majors per pal·liar els elevats costos
En el referit als preus, totes les companyies afirmen que aquests són superiors als dels anteriors exercicis i que estan donats a compensar els elevats costos que aquestes empreses han d'assumir. Per exemple, des de Meliá indiquen que milloren "considerablement" les tarifes mitjanes històriques, sobretot a Lanzarote o Tenerife. Per la seva part, Riu assenyala que les tarifes han crescut, però que la fortalesa de la demanda fa que no hagin de recórrer a llançar ofertes.
A Barceló, la tarifa mitjana diària (ADR per les seves sigles en anglès) creixen a un ritme del 12%, el que s'ha plasmat als ingressos de la companyia, els quals creixen un 50%, amb un fort increment a les Canàries i Mallorca.
El turisme i, sobretot, la demanda hotelera, arriba en un moment en què el mercat continua interessat a viatjar i moure's en les èpoques vacacionals. Malgrat que la conjuntura econòmica continua sent complexa, sembla que els turistes encara continuen tenint aquesta espina de la pandèmia, quan va ser impossible viatjar en la que és una de les èpoques favorites entre els espanyols per visitar i conèixer nous llocs.