El Govern ha signat amb Dorna Sports l’acord de renovació del Gran Premi de Catalunya de MotoGP al Circuit de Barcelona–Catalunya fins a l’any 2031, un propòsit en què treballava des de fa mesos i que forma part del pla estratègic que es va dissenyar per a aquesta infraestructura esportiva el 2022. En aquell document es determinava que, amb dades de 2019 -exercici previ a la pandèmia de la Covid-19- l'impacte econòmic de les activitats que es porten a terme en un any habitual de funcionament del Circuit comporten una producció de 326 milions d’euros i es genera un PIB de 181 milions i un total de 2.670 llocs de treball equivalents a temps complert anual. Amb l'actual context de recuperació econòmica, aquest dijous, el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ha apuntat que l'impacte econòmic pot ser del voltant dels 500 milions. Una xifra que es validarà amb els resultats d'un estudi que està duent a terme l'administració.

El conseller Sàmper ha precisat que el 25% d’aquesta factura, uns 125 milions, prové del Gran Premi de Catalunya de MotoGP, que se celebra al Circuit des del 1992. Un altre retorn important és el que genera la celebració de les curses de Formula1, que està al voltant dels 140 milions d'euros, segons els informes d'avaluació que ha realitzat el RACC. 

El contracte de renovació pel MotoGP comporta unes noves condicions econòmiques per al Circuit. En concret, suposarà el pagament d’un cànon progressiu fins al 2031. La contraprestació consistirà en una taxa anual que pot enfilar-se “entre 12 o 14 milions d’euros” i que “s’aniran actualitzant amb el pas del temps durant els cinc anys de vigència del contracte -de forma consecutiva (2027-2031)-, ha especificat el conseller. En aquest sentit, ha volgut relativitzar la significació de la xifra i ha defensat que és una quota que “s’està pagant a tots els grans premis”. A més, el Govern valora el compromís anual que hi ha darrere aquest contracte, ja que l'anterior -que anava des de l’1 de gener de 2022 fins al 31 de desembre de 2026- assegurava un mínim de tres Grans Premis durant cinc anys, per la qual cosa la competició podria alternar-se amb altres circuits de la península fins al 2026.

El conseller Sàmper, amb el conseller delegat de Dorna Sports i el president de Fira Circuit
El conseller Sàmper, amb el conseller delegat de Dorna Sports i el president de Fira Circuit

Cal remarcar que, des del passat 1 de gener, l'explotació i gestió de l'activitat del Circuit Barcelona-Catalunya correspon a Fira Circuit -una societat depenen de Fira de Barcelona-. Així doncs, l'acord de renovació ha estat una "bona noticia" per al seu president Pau Relat i per al conseller delegat, Oriol Sagrera. Relat, també president de Fira de Barcelona, ha manifestat que estan "compromesos amb les institucions, amb Dorna i amb tota la comunitat de MotoGP per tal que el Gran Premi segueixi assolint els més alts estàndards i es converteixi, any rere any, en una experiència inoblidable per aficionats i integrants del campionat”.

Per la seva part, Carmelo Ezpeleta, conseller delegat de Dorna Sports, titular dels drets comercials i audiovisuals de MotoGP, ha afirmat que “estem molt contents d'haver signat aquest nou acord amb el Circuit de Barcelona-Catalunya. Sempre ofereix un cap de setmana de primer nivell per als aficionats, amb xifres d'assistència impressionants. A més, el Circuit està molt ben connectat amb Barcelona, ​​una de les ciutats amb més rellevància cultural del món. Aquesta és una combinació guanyadora per a nosaltres i estem entusiasmats de continuar competint en aquest escenari”.

Un circuit preparat per a competicions

Per tenir la infraestructura a l'altura de les demandes de les grans corporacions promotores de les competicions esportives, l'administració ha destinat un seguit de recursos per a la millora de les instal·lacions. En el període 2021-2023, es van fer inversions per un volum de 25 milions d'euros. Els recursos s'han destinat a millores en la infraestructura, la seguretat, i la sostenibilitat, entre altres. El Govern era conscient que el Circuit necessitava inversions per fer front a l’envelliment de les instal·lacions, "per tal que li permetin seguir essent líders en les competicions de motor, ja que, com s’ha comentat anteriorment, els principals esdeveniments esportius que s’hi celebren són molt desitjats per altres circuits propers i cal tenir una infraestructura pionera per continuar-los celebrant durant molts anys", recollia el pla estratègic.

Les inversions han de servir perquè el Circuit de Barcelona-Catalunya continuï sent líder en l’àmbit de les competicions del motor i per impulsar també una nova etapa de la mà de Fira Circuit. Sota el paraigua de Fira de Barcelona, la infraestructura s'obrirà a altres tipus d'esdeveniments, com ara esdeveniments corporatius del sector de l’automoció i de la mobilitat en sentit ampli, concerts a l’aire lliure amb gran afluència de públic, i els e-Sports, per atraure competicions al voltant del motor i de la mobilitat elèctrica. I també el voltant del gaming digital, amb e-Sports com a disciplina clarament en creixement.