La Cambra de Comerç Xinesa davant de la Unió Europea ha denunciat aquest dimarts una caiguda de les exportacions de vehicles elèctrics procedents del gegant asiàtic cap al territori comunitari del 30% el mes de juny en comparació amb les xifres de fa un any fins a registrar un total de 27.180 unitats comercialitzades.

Així mateix, durant la primera meitat de 2024, les exportacions van totalitzar aproximadament les 222.000 unitats, per sota de les gairebé 260.000 del mateix període de 2023, el que reflecteix un descens interanual del 14,6%.

L'organisme adverteix que l'augment de les matriculacions, atenent el comportament dels consumidors, s'ha vist influït per les "maniobres dels concessionaris" i no per un augment de la demanda directa dels clients, ja que els fabricants xinesos amb prou feines van representar el 12,4% de les matriculacions de vehicles elèctrics de la Unió Europea el mes de juny, un 2% més que fa un any.

En aquest context, l'aplicació dels aranzels per part de la Comissió Europea al trànsit comercial de vehicles elèctrics xinesos ha posat de manifest "malestar i incertesa" del sector davant de les polítiques proteccionistes comunitàries, segons admet l'organització.

"Els efectes negatius de la investigació sobre el comerç, les relacions bilaterals i els esforços globals contra el canvi climàtic són cada vegada més evidents", ha assegurat un portaveu de la Cambra de Comerç xinesa a Brussel·les.

Sobre la queixa interposada per la Xina davant de l'Organització Mundial del Comerç (OMC) pels aranzels automobilístics creu l'organització que era "previsible" després de les denúncies registrades per les empreses xineses que han criticat "sistemàticament" l'aplicació de mesures "injustes" durant les investigacions dels alts funcionaris europeus.

"Els aranzels seran contraproduents, i és crucial que la Xina i la UE busquin una solució constructiva a la fricció comercial sobre els vehicles elèctrics, ja sigui a través de canals bilaterals o multilaterals", han asseverat per afegir que des dels fabricants esperen una solució justa per a tothom i que l'entorn polític europeu "sigui més propici" als interessos de les empreses.

Europa manté el pols

Des de Brussel·les, el vicepresident de la Comissió Europea i comissari de comerç, Valdis Dombrovskis, es mostrava confiat la setmana passada en què les capitals acabin recolzant al novembre els aranzels convertint-los en permanents.

"Està clar que els Estats membre són conscients de la necessitat de protegir la indústria automobilística de la UE perquè el risc de perdre terreny és allà. La quota de mercat dels vehicles elèctrics de bateria xinesos està creixent molt ràpidament i les subvencions són allà, així que sens dubte és una qüestió que cal abordar," va assegurar el letó.

En el dia d'avui, la quota de mercat de les marques xineses al mercat europeu de vehicles elèctrics, inclosos el Regne Unit i Noruega, ha augmentat fins a l'11% davant el 9% de fa un any, segons les dades de la consultora Dataforce.