La indústria de creuers ha superat les expectatives, amb més de 12 milions passatgers que van arribar a ports espanyols, el 2023, i ha doblat la xifra de 8,17 milions registrats el 2022 i superat els 10,66 milions de 2019, que ja es va considerar un any rècord. La massiva arribada de viatgers en creuer ha tingut un impacte econòmic xifrat en 9.500 milions d'euros l'any passat, segons les dades de la consultora internacional Ocean Capital Partners, amb seu a Madrid, especialitzada en el sector portuari.
Els experts apunten com a perspectiva que la demanda de creuers mantindrà una tendència creixent al llarg dels anys vinents i per a això es posaran en funcionament nous vaixells, la majoria d'ells més sostenibles. En aquest sentit, des d'Ocean Capital Partners asseguren que la transició energètica comportarà una inversió en la xarxa de ports espanyols de més de 4.500 milions d'euros. És fonamental per al sector que les infraestructures portuàries construeixin noves instal·lacions que possibilitin la connexió elèctrica dels vaixells i, si és possible, que es tracti d'energia renovable. Però això, segons els experts consultats, implica enfrontar-se a una sèrie de dificultats addicionals, com la debilitat de la xarxa elèctrica en l'última milla portuària o la determinació de la potència adequada segons el tipus d'embarcació. En el cas dels creuers, és necessari considerar que es requereixen entre 10 i 20 MW de capacitat.
La sostenibilitat, entre els requisits
La tendència al sector és donar cada vegada millors i més complets serveis als usuaris i atendre els criteris de sostenibilitat, un requisit que els passatgers també valoren en el moment de fer les seves reserves. Per això, una oferta de viatges a preu tancat o el complet catàleg de serveis a bord podrien ser entre les raons de l'explosió d'aquesta indústria, segons expliquen a Europa Press fonts d'Ocean Capital Partners.
No obstant això, des de la consultora alerten dels desafiaments que haurà d'afrontar el sector durant els pròxims anys, especialment en els relacionats amb la sostenibilitat. La indústria té davant de si el repte de complir amb Brussel·les: s'han de reduir les emissions de CO₂ en un 40% per a l'any 2030 i les grans embarcacions han de reduir en un 80% de forma progressiva les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle des de 2025 a 2050. Actualment, les grans navilieres estan renovant la seva flota i fabricant els vaixells del futur, molt més respectuosos amb el medi marí.
Els nous desafiaments mediambientals a què s'enfronten els ports i el sector dels creuers s'estan abordant mitjançant iniciatives com l'electrificació de ports i vaixells, la utilització de combustibles alternatius, com el GNL, els avanços en la digitalització i innovació, així com la integració entre port i ciutat. Només aquest 2024, està previst el lliurament d'uns altres 14 nous vaixells, sis d'ells es mouran amb gas natural liquat (GNL), segons dades de la consultora.
El repte de la massificació
A més de complir els requisits mediambientals, el sector turístic s'ha de comprometre, segons els experts, a garantir la sostenibilitat turística, "un desafiament que es torna especialment urgent a causa de les creixents crítiques sobre la massificació generada pels creuers a les ciutats d'escala". Per això, es considera "crucial" que la indústria continuï exposant les bondats d'aquesta modalitat vacacional, amb l'objectiu de compensar les crítiques que es rebin en relació amb la massificació. També es considera imprescindible buscar alternatives que permetin un aflorament de la indústria sostenible des del punt de vista social.
"És important tenir en compte que tant els desafiaments mediambientals, com aquells relacionats amb assegurar un turisme sostenible a les ciutats, estan vinculats al gran repte d'aquesta indústria: mantenir la velocitat de creuer i continuar sumant viatgers. Per aconseguir-ho, seria fonamental atreure a les generacions joves a aquesta modalitat turística, mentre es garanteixi la sostenibilitat i rendibilitat econòmica", conclou l'informe.