Un dels documents que els autònoms han de saber llegir millor que ningú i entendre'l és l'informe de vida laboral. Així doncs, malgrat que és un arxiu que tenen també els assalariats, la vida laboral d'un autònom pot acabar sent més diversa i, en molts casos, se sol·licita en els tancaments previs d'un contracte o són documents vàlids per compartir informació.
Per què cal tenir l'informe?
La seva importància rau en diferents motius ja que permet diverses funcions: consultar totes les situacions d'alta i baixa en els diferents règims de la Seguretat Social; obtenir un informe en PDF de la vostra vida laboral completa o fitada, segons la vostra recerca; sol·licitar la incorporació o modificació de dades si detecta errors; sol·licitar l'enviament de l'informe de vida laboral al domicili que heu comunicat a la Tresoreria General de la Seguretat Social des de Rebre informe al meu domicili; o poder consultar l'estat de la sol·licitud a través de Consulta d'estat de sol·licitud d'informes.
Apartats
A partir d'aquí, és bàsic saber llegir un informe com aquest per donar resposta a diferents plantejaments que es poden donar en les relacions contractuals, majoritàriament, d'un autònom. La Seguretat Social ha elaborat un informe amb el detall de cadascun dels punts que veureu reflectits.
1.- Encapçalament. Aquí podeu veure els logotips dels organismes que emeten l'informe: la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), que depèn del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions. En aquest apartat s'informa de les dades disponibles a la Seguretat Social. Aquí trobaràs dades com la data en què s'emet l'informe, el teu nom i cognoms, el teu número de la Seguretat Social, el teu DNI i el teu domicili. A més del total de dies en què has figurat d'alta al Sistema de la Seguretat Social.
En la gran majoria dels casos, les dades es corresponen al 100% amb la realitat, però es podria donar la circumstància que existissin situacions que poguessin no estar registrades o ser errònies. En aquest cas, si detecteu un d'aquests errors, heu de presentar una reclamació de dades de la vostra vida laboral i aportar la informació de què disposeu. Podeu sol · licitar la rectificació aquí .
3.-Columna “Règim”. La Seguretat Social s'estructura en règims. En aquesta casella figura el règim en què s'enquadra cada període de cotització. Poden ser els següents: Règim General. Es correspon amb el treball per compte d'altri. Els treballadors del col·lectiu d'artistes, els representants de comerç i els professionals taurins també estan integrats en aquest règim. O bé règim Especial de Treballadors Autònoms. Aquí està inclòs el Sistema Especial per a Treballadors per Compte Propi de treballadors Agraris.
L'informe de vida laboral no recull les dades d'altes i baixes relatives a règims especials dels funcionaris civils de l'Estat, de les Forces Armades i dels funcionaris al servei de l'Administració de Justícia. Els períodes treballats a l'estranger tampoc no es recullen en aquest document.
4.- Empresa / Situació assimilada a la d'alta. En aquesta columna trobaràs l'empresa o concepte pel qual s'ha cotitzat. Normalment, apareixerà el nom d'una empresa identificada amb un número, que és el codi de compte de cotització. Si és vostè mateix, com a autònom, apareixerà la clau de la província on es va donar d'alta. A més, poden aparèixer altres situacions anomenades "assimilades a la d'alta" com, per exemple, els períodes en què es cobra la prestació per desocupació (en què es cotitza parcialment), les vacances retribuïdes i no gaudides o cotitzacions realitzades a través del conveni especial amb la Seguretat Social.
5. Data d'alta i el dia a partir del qual comença a tenir efectes. La data d'alta és la data en què es comença a cotitzar per una situació. Per exemple, quan ens donen d'alta a una empresa. Sol coincidir amb la data defecte, encara que de vegades pot variar.
6.- Data de baixa. En aquest apartat apareix la data en què s'extingeix la relació laboral o la situació assimilada, que coincideix amb el dia a partir del qual es deixaria de cotitzar. L'empresari està obligat a sol·licitar l'alta, la baixa ia comunicar les variacions de dades de tots els treballadors. La sol·licitud d'alta s'ha de fer prèviament a l'inici de la relació laboral (fins a 60 dies abans). En el cas de sol·licitar una baixa laboral ho ha de fer dins dels tres dies següents a aquell que cessi l'activitat per compte d'altri.
7.- Contracte de treball (CT) és el tipus de contracte (indefinit, temporal…). En aquesta casella hi figura la clau que identifica, als efectes de la gestió de la Seguretat Social, la modalitat del contracte de treball.
8.- Tipus de contracte a temps parcial (CTP) identifica el coeficient de parcialitat sobre la jornada habitual en una empresa o reflectit en un conveni. És a dir, el percentatge de jornada que es fa. No oblidem que des de l'1 d'octubre passat, el treball a temps parcial s'ha equiparat amb el treball a temps complet a efectes del còmput dels períodes de cotització necessaris per al reconeixement de les diferents prestacions contributives. Si necessiteu més informació sobre aquest tema, podeu consultar la nostra guia d'equiparació del treball a temps parcial i a temps complet a efectes de còmput de períodes de cotització
9.- Grup de cotització (GC). Aquest apartat registra la categoria professional associada al treball, identificada amb els números de l'1 a l'11. Per exemple, el número 1 correspon a Enginyers i Llicenciats, el número 7 a Auxiliars Administratius, el 10 a Peons. Pots consultar aquí els diferents Grups de Cotització existents actualment
10.- Dies. La suma de totes les situacions determina el total de dies cotitzats a la Seguretat Social des de l'inici de la teva vida laboral fins a la data en què s'emet l'informe. Hem de tenir en compte que amb la pluriocupació (és a dir, quan treballem a més d'una empresa simultàniament) només es computa un dia sencer treballat, encara que el mateix dia s'hagi treballat a més d'un lloc. Passa el mateix en el cas de la pluriactivitat, és a dir, a l'alta simultània a dos o més règims de la Seguretat Social.