L'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) calcula que l'Ingrés Mínim Vital (IMV) ha arribat al 36% dels seus possibles beneficiaris el 2023, amb 342.856 llars, un augment del 20% respecte a l'any anterior, si bé considera que encara hi ha "un marge de millora".
La AIReF constata que, des de la posada en funcionament de l'IMV fa més de tres anys, el percentatge de possibles beneficiaris que no sol·liciten la prestació, l'anomenada taxa de "non take-up", es manté en el 56%, dos punts per sota de 2022, mentre se li ha denegat a prop del 8%.
En la presentació de la "tercera opinió" de l'IMV elaborada per la AIReF, la seva presidenta, Cristina Herrero, ha explicat que el 2023 no s'han produït "grans avanços", ha constatat "marge per millorar el disseny, desplegament i gestió" d'aquesta prestació, i ha reclamat que es concreti l'objectiu quantitatiu de l'IMV.
L'any passat el nombre de possibles beneficiaris va augmentar un 18%, fins als 951.702, a causa de l'increment del 15% de la renda garantida, però l'IMV va arribar només a un de cada tres i va mantenir una elevada taxa "non take-up" encara que, malgrat això, la prestació sí que "està captant les llars més vulnerables", assenyala.
Entre els motius que expliquen l'elevada taxa "non take-up", el director de la Divisió d'Avaluació de la AIReF, José María Casado, ha explicat que una part (5 punts percentuals) no sol·liciten l'IMV perquè reben una renda mínima autonòmica.
Aquí, ha detallat, hi ha diferències territorials, destacant Catalunya com la comunitat en la qual més percentatge d'aquests possibles beneficiaris que no sol·licita l'Ingrés sí rep una renda autonòmica (17 punts) i, en l'extrem oposat, Castella-La Mancha, on ningú no rep la seva prestació autonòmica en comptes de l'IMV.
També, ha afegit Casado, el 53% de les llars "non take-up" perceben prestació d'atur, mentre que per al 38% la seva renda amb prou feines s'incrementaria un 30% de passar a percebre l'IMV.
Davant d'aquesta situació, la AIReF planteja posar en marxa un esquema de concessió de prestacions d'ofici que considerin el conjunt de les no contributives a les quals té dret el beneficiari, així com una passarel·la automàtica des del final del subsidi d'atur a l'IMV.
També ha ressaltat el problema de les revisions de renda, que afecta el 65% de les llars, així com l'impacte de l'incentiu a l'ocupació, que va afectar el 30% dels beneficiaris, als quals se'ls va incrementar en 2.400 euros la seva renda.
Pobresa sobrevinguda
La pobresa sobrevinguda, ha afegit Casado, és un altre dels obstacles a què s'enfronta l'IMV, ja que a aquestes llars se'ls tenen en compte les seves condicions econòmiques de l'any anterior, per la qual cosa la AIReF continua recomanant que es valorin els ingressos de l'any en curs a efectes de concessió i de fixació de la quantia de l'Ingrés.
Ha atribuït l'augment del nombre de llars beneficiàries a les mesures posades en marxes, com la carpa informativa o l'autobús que ha recorregut els municipis donant informació, el mecanisme d'incentiu a l'ocupació i els projectes pilot experimentals.
Així mateix, ha valorat l'esforç per part del Ministeri d'Inclusió amb la publicació del nombre de beneficiaris millorant la transparència i donant compliment a la proposta de la AIReF.