El 86% de les empreses que ja utilitzen la intel·ligència artificial (IA) generativa situen el creixement estimat dels seus ingressos entorn del 6%, segons un estudi elaborat per Google Cloud i National Research Group basat en una enquesta a 2.500 directius de companyies internacionals amb una facturació superior a 10 milions de dòlars (9,16 milions d'euros al canvi actual). L'estudi, que mesura la rendibilitat de la inversió (ROI) tangible de les iniciatives d'IA generativa en les corporacions empresarials, posa de manifest que la IA generativa és molt més que una nova tecnologia: és un veritable motor clau de la transformació empresarial.
Segons la investigació, les iniciatives amb aquesta tecnologia estan generant beneficis en quatre grans àrees: productivitat, seguretat, creixement del negoci i experiència de l'usuari.
Constata que, a més, sis de cada 10 directius (61%) estan aprofitant el poder de la IA generativa, fins al punt que aconsegueixen una reducció de les despeses operatives del 6% o més, gràcies a l'adopció d'algunes de les solucions tecnològiques en la seva organització. Els directius que diuen fer ús de la IA generativa tenen almenys una aplicació tecnològica en marxa en l'àrea de producció de les seves respectives companyies.
Dels directius enquestats que ja utilitzen la IA generativa, la majoria expressa que el procés d'implantació ha estat ràpid. No obstant això, hi ha molt camí per recórrer en les corporacions empresarials: el 39% encara no l'han adoptat, un 21% l'està provant, un 12% ho té en estudi i avalua els costos i un 5% ni s'ho ha plantejat.
Quant a la productivitat, el 45% dels directius que van informar sobre una millora en aquest camp gràcies a la IA van indicar que, com a mínim, l'activitat dels seus empleats s'havia "duplicat" a causa de la implantació d'aquesta tecnologia.
Així mateix, el 56% dels enquestats van afirmar que la IA generativa ha reforçat el perfil de seguretat de la seva organització i, d'ells, el 82% va assenyalar una capacitat més gran per identificar amenaces i un 71% va indicar que s'havia reduït el temps necessari per resoldre problemes d'aquesta índole.
Nous clients
En tant, el 77% dels directius que van informar sobre el creixement del negoci va dir que havia millorat els contactes i la captació de clients com a resultat de les solucions d'IA generativa, mentre que el 85% dels participants en l'estudi que van assegurar haver experimentat millores en l'experiència d'usuari van subratllar que la interacció dels clients havia augmentat.
Si embargo, l'anàlisi també apunta que encara hi ha una "important bretxa" en l'adopció de la IA generativa, ja que el 39% de les empreses encara ha d'implantar aquesta tecnologia a la seva producció, un 21% l'està provant de forma activa, un 12% està avaluant els casos d'ús i un 5% encara no ha començat. "Aquest retard és especialment pronunciat en sectors més regulats, com els serveis financers i la indústria manufacturera", afegeixen els autors de l'estudi.
El paper dels líders
L'estudi elaborat per Google Cloud i National Research Group també constata que és essencial que els líders de les empreses estiguin alineats amb la IA generativa perquè els projectes siguin reeixits. "Les nostres dades posen de manifest la importància del suport de l'alta direcció i l'alineació estratègica per maximitzar el potencial de l'IA generativa", declara Carrie Tharp, vicepresidenta d'Indústries Estratègiques de Google Cloud.
Al seu entendre, "en connectar els impulsors del negoci financer amb els impulsors de la tecnologia, les organitzacions poden assegurar-se que les estratègies d'IA no només siguin innovadores, sinó que també estiguin estretament interrelacionades amb els objectius empresarials fonamentals". Per això aquesta alineació estratègica és la clau per escapar del temut "purgatori de la fase pilot" i accelerar cap a un impacte empresarial tangible, capitalitzant la IA per transformar les operacions, millorar les experiències dels clients i desbloquejar noves vies de creixement".
A més, els directius i les organitzacions han de rendibilitzar els esforços en IA generativa. De fet, així ho asseguren els enquestats. Gairebé la meitat (49%) té previst reinvertir els beneficis de la IA generativa per continuar millorant els seus marges de benefici operatiu. "Al reinvertir els guanys inicials en tecnologia, talent i dades, aquestes companyies estan construint un ecosistema d'IA sostenible, la qual cosa crea una roda d'innovació que continuarà impulsant el creixement i l'avantatge competitiu en els pròxims anys," assegura Parker.