El 2024, la inversió privada a Espanya va assolir la xifra de 227.698 milions d'euros, la qual cosa es tradueix en un augment de l'1,7% respecte a 2023. El volum de recursos destinats se situa encara un 3,5% per sota de les dades d'inversió de 2019, abans de la pandèmia, segons les dades facilitades per un estudi de Fundació BBVA i Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (Ivie).

El capítol de la inversió privada representa el 90% del total de la inversió bruta total (pública i privada) a Espanya, que va créixer un 2,1% en termes reals el 2024, fins a assolir els 306.748 milions d'euros. En el global, és esforç inversor si ha recuperat la xifra d'inversió prèvia a la Covid-19. Aquestes són algunes de les conclusions de l'informe L'estoc de capital a Espanya i les seves comunitats autònomes 1995-2024. Canvis en la inversió i en l'aprofitament de la capacitat productiva.

El 10% restant, que correspon a la inversió pública, impulsada pels recursos europeus aportats pels Next Generation UE, ha registrat un creixement del 5,9% el 2024, fins als 34.868 milions d'euros, el que representa un 40% més entre 2019 i 2024.

En aquest últim capítol, la inversió en infraestructures ha augmentat un 34,7% en termes reals des de 2019, però segueix encara un 17,6% per sota del nivell de 1995 i un 63% per sota del seu màxim de 2009, i representa sol un 5,3% de la inversió total.

No obstant això, l'evolució és diferent segons el tipus d'infraestructura considerada. En xifres absolutes, la inversió en infraestructures viàries (carreteres, etc.) va caure un 56,3% en termes reals entre 2010 i 2018, quan va començar a despuntar lleugerament, i el 2024 va assolir els 5.071 milions d'euros (+0,7%).

Per la seva part, la inversió en infraestructures ferroviàries es va elevar molt ràpidament fins a 2009, arribant a ser la més important; a partir de llavors es va reduir un 70%, per despuntar després de la pandèmia un 35,7%. El 2024, les inversions en infraestructures ferroviàries van assolir els 4.322 milions, un 4,3% més que l'any anterior.

Quant a les infraestructures urbanes, dependents de les corporacions locals, mantenen una tendència creixent des de 2013, més accentuada després de la pandèmia gràcies als fons Next Generation, i, el 2024, van augmentar un 9,2%.

Infraestructures hidràuliques

Destaca la situació de les infraestructures hidràuliques, la inversió de les quals es va reduir un 42% entre 1995 i 2024. Aquesta caiguda es va concentrar en el període 2009-2018, amb un descens acumulat proper al 75%. El 2024, ha experimentat un creixement del 2,4%, fins a assolir els 2.695 milions d'euros, encara que segueix un 42% per sota del de 1995.

En aquest context, el director d'investigació de l'Ivie, Francisco Pérez, ha avisat que aquesta caiguda té conseqüències, ja que "la capacitat de respondre als desafiaments que s'han experimentat en algunes parts d'Espanya, com les inundacions, és menor perquè no s'explica amb alguns projectes que estaven programats, però que no s'han realitzat".

Pel seu costat, l'esforç inversor --la inversió total com a percentatge del producte interior brut-- es va reduir lleugerament a Espanya fins i tot situar-se en un 19,3% el 2024, un valor encara un 5% inferior al de 2019.

L'esforç en inversió de 2024 ha permès que l'estoc de capital a Espanya augmentés un 1,4%, una xifra que des de BBVA i Ivie qualifiquen de "baixa, però positiva".

"El capital avança lentament des de la crisi immobiliària, però continua augmentant, situant-se el 2024 un 27% per sobre del de 2007", exposen.

A més, el percentatge d'utilització de la capacitat instal·lada a Espanya se situava en el 81,8% el 2023, últim any disponible de les dades de la Comissió Europea utilitzades en l'estimació.

En comparació a altres economies, a Espanya, el percentatge que no s'aprofita del capital instal·lat de les manufactures se situa en el 23,1%, davant el 19,5% de la mitjana europea, mentre que al sector serveis es manté sense aprofitar el 12,7% de l'estoc de capital, una xifra superior al 9,4% del conjunt de la UE-28.