L'IPC va tancar març en el 2,3% en taxa interanual gràcies a un fort descens de 7 dècimes empès per l'electricitat i els combustibles, segons confirma aquest divendres l'INE, que ja va avançar la xifra el passat 28 de març. A més, la inflació subjacent (excloent els productes alimentaris i energètics, més volàtils) es col·loca per primera vegada en el 2% des que es va iniciar l'escalada de preus a l'estiu de 2021, que es va aguditzar el 2022 per la guerra d'Ucraïna.
Catalunya va registrar al març una inflació menor a la mitjana d'Espanya, concretament una desena, en col·locar-se en un increment interanual del 2,2%. Les Balears es converteix en la comunitat autònoma més inflacionista en els 12 últims mesos, amb un 2,9% de pujada, seguida del País Basc, en el 2,8%. Els preus van estar més continguts a la Regió de Múrcia i les Canàries, on l'índex general de l'IPC va ser en ambdós casos de l'1,6%.
Més pujades
Els grups que més van destacar per la seva influència en el descens de la taxa anual van ser:
Habitatge, la taxa anual del qual va disminuir més de quatre punts, fins al 5,7%. Aquest descens va ser a causa de la baixada dels preus de l'electricitat, davant la pujada el març de 2024.
Transport, que va situar la seva variació anual en el -0,9%, la qual cosa va suposar 1,2 punts per sota de la del mes passat. Aquest comportament es va deure als preus dels carburants i lubricants per a vehicles personals, que van baixar davant la pujada el mateix mes de 2024.
Lleure i cultura, la taxa anual dels quals va descendir 1,7 punts, fins al -0,3%. Aquesta baixada es va deure que les pujades dels preus dels paquets turístics van ser menors que el març de 2024.
IPC mensual
En termes mensuals, mesurat sobre febrer, els preus es van incrementar per als espanyols una dècima. Si es mesura amb els paràmetres harmonitzats per a tota la Unió Europea, la inflació al març s'hauria col·locat en el 2,2%, molt a prop de l'objectiu del BCE del 2%. No obstant això, l'índex general és encara lluny de l'1,5% de setembre de l'any passat, el mínim des que es va iniciar el fort procés inflacionista que ha arribat a creixements del 10% a mitjans de 2022.
Al març la taxa de variació mensual de l'IPC general va ser del 0,1% i els grups amb més repercussió mensual positiva en la taxa mensual de l'IPC van ser:
Hotels, cafès i restaurants, amb una variació del 0,9% a causa de la pujada dels preus dels serveis d'allotjament i la restauració. Aquest grup va repercutir 0,138 en l'IPC general.
Vestit i calçat, amb una taxa mensual del 2,5%, conseqüència del començament de la temporada de primavera-estiu. Aquest grup va repercutir 0,086 en l'IPC general.
Per la seva part, entre els grups amb repercussió mensual negativa van destacar:
Habitatge, amb una taxa del -1,6% i una repercussió de -0,199 a causa del descens dels preus de l'electricitat.
Transport, amb una taxa del -0,7% i una repercussió de -0,095, deguda a la baixada dels preus dels carburants i lubricants per a vehicles personals.