Aquell divendres l'Institut Nacional d'Estadística (INE) donarà a conèixer l'evolució dels preus producte a producte el mes de març. El passat 30 de març va avançar que l'IPC havia pujat en termes anuals un 3,3% respecte a març de l'any passat (davant el 6% del mes de febrer), encara que en termes mensuals es va produir un increment del 0,4%, la tercera pujada més gran dels últims deu mesos. La forta caiguda de l'índex general en termes anuals no significa que s'hagin moderat els preus, sinó que es produeix un efecte estadístic en comparar amb març de 2022, el primer mes que va registrar l'impacte de la invasió d'Ucraïna.

Per minorar aquest efecte estadístic, aquest dimarts caldrà estar atents a l'evolució dels preus en termes mensuals respecte a les pujades de febrer -única forma de saber quins productes moderen realment els seus preus i quins continuen desbocats- i, molt especialment, del comportament dels aliments. S'han complert ja tres mesos de la posada en marxa de la reducció de l'IVA per part del Govern de 15 productes bàsics de la cistella de la compra. El gener, primer mes de l'aplicació de la mesura, la inflació anual dels aliments es va reduir tres dècimes (del 15,7% de desembre al 15,4% de gener), però al febrer va despuntar al 16,6% després de pujar 2 punts en un sol mes. Llavors, el Govern va demanar paciència i va insistir que la reducció de l'IVA acabarà donant els seus fruits i moderarà l'escalada dels preus dels aliments. Una mesura que ha estat criticada pels tècnics, però també per Unidas Podemos que aposta per una "imposició" de preus a les cadenes de distribució. Aquest divendres se sabrà si la reducció de l'impost està reduint preus i no és suficient.

Els aliments han estat, amb molta diferència, el grup de productes més inflacionistes des de la guerra d'Ucraïna amb una escalada ascendent descontrolada, ja que si el febrer passat va registrar una pujada del 16,6% en termes anuals, el mateix mes de l'any passat era del 5,6%. Una tendència que contínua, com es va posar de manifest al febrer quan en termes mensuals van pujar un 2%, un dels increments més grans dels últims mesos, només superat per octubre 2022, amb una alça del 2,3% en termes mensuals, i a l'abril, el 3,4%. Una cosa que s'ha repetit aquest mes de març, ja que en la nota de l'avanç de l'IPC donada a conèixer per l'INE s'apuntava que la reducció interanual es devia a l'electricitat i els combustibles. Res no deia sobre l'alimentació. El Govern ha apuntat en diverses ocasions que productors d'aliments i cadenes d'alimentació no han traslladat als seus preus el total de l'increment de costos que venen patint des d'abans de la invasió russa.

La sequera juga en contra

Pel que aquest divendres cal estar preparats, doncs l'INE revelarà que molts productes de primera necessitat han tingut forts increments en termes mensuals. Les pèssimes condicions meteorològiques, en especial la falta de pluges, seran l'argument més utilitzat aquest divendres per explicar les pujades, probablement pronunciades, de molts aliments. L'atenció caldrà fixar-la en el sucre, que al febrer va registrar una pujada del 52% el termes anuals, el producte que més puja en aquests dotze últims mesos. La mantega és el segon producte més afectat per la inflació, un 39% de pujada en els últims dotze mesos, i les salses i condiments el tercer amb un 34%. Cert que cap dels tres no està subvencionat amb la reducció de l'IVA. Els ajuts públics contra la inflació suposen, no obstant això, un fort impacte pressupostari.

Tanmateix, l'oli d'oliva -que gaudeix d'un descompte de 5 punts en l'IVA- ha pujat un 33,5% de febrer a febrer; la llet -amb 4 punts de reducció en l'impost- puja en termes anuals un 33,2% i els ous -uns altres 4 punts- ha elevat els preus un 28% l'any. Dels 25 productes que més pugen en termes interanuals, només dos no estan relacionats amb l'alimentació: productes del paper (també bàsic a la cistella de la compra) un 28,3% i altres articles no duradors per a la llar, el 22%. I 64 productes, dels gairebé 200 que analitza l'INE porten pujades l'any superiors al 10%.

Hostaleria

Però encara que l'alimentació serà, un mes més, la principal preocupació en termes inflacionistes, també caldrà estar molt pendents de la restauració i l'hostaleria, bàsicament el turisme. Encara que l'impacte de la Setmana Santa es notarà el mes d'abril (el més inflacionista de l'any) ja al març ha tingut el seu impacte. No en va és el segon grup de productes que més puja, un 7,9% en termes anuals, i al febrer va registrar un augment de preus del 0,9% en un sol mes. En termes anuals, els paquets turístics pujaven l'any un 10% (gairebé un 6% en terme mensual al febrer), la restauració un 7,5% i l'allotjament el 12,2%.