El diputat d'Esquerra Unida i coordinador general d'IU Andalusia, Toni Valero, ha impulsat la redacció i registre al Congrés d'una iniciativa parlamentària per, segons afirma, "millorar la situació dels estudiants que pateixen ara o puguin patir en el futur algun tipus de problema de salut mental". Una situació que, segons constata aquest partit, és quatre punts superiors a la mitjana europea (16,3%). La millora es basa en baixes estudiantils dirigides a que funcionin similar a les ja existents en el camp laboral.
D'aquesta manera, la iniciativa que impulsa IU amb un format de proposició no de llei (PNL) perquè sigui debatuda a la Comissió d'Educació, Formació Professional i Esports de la Cambra Baixa cerca fer front a la creixent crisi de salut mental entre els joves i adolescents al nostre país. El partit recorda que "el 41,1% de joves entre 13 i 18 anys manifesta o creu haver tingut un problema de salut mental a l'últim any, segons recull el nou informe d'Unicef sobre salut mental 'Baròmetre d'Opinió de la Infància i l'Adolescència 2023-2024'". La proposta se centra, especialment, en l'alumnat d'ESO.
12 mesos de baixa
Dins aquest grup, més de la meitat (51,4%) no ha demanat ajuda i un de cada tres no ha parlat amb ningú sobre aquests problemes. Totes aquestes dades porten a afirmacions tan crues com el fet que el suïcidi és, ara com ara, la primera causa de mort en joves i adolescents entre 12 i 29 anys, incideix el text. La iniciativa elaborada tècnicament des d'Izquierda Unida, que signen el seu també diputat Nahuel González i la parlamentària del Grup Plurinacional de Sumar Águeda Micóm, recull el guant llançat per Unicef, els autors de l'informe del qual adverteixen que “cal introduir i reforçar els programes de promoció del benestar i aprenentatge emocional en els centres educatius, amb les institucions sanitàries i socials”.
La baixa permetria que l'alumne en qüestió pugui deixar d'anar a classe ja que, de no ser així, "podria patir conseqüències per ser mancat de tenir aquest dret, com pot ser la pèrdua de beques o un descens en les problemes de la seva salut", argumenten. La iniciativa exposa a tall d'exemple que “els criteris de concessió i devolució de beques suposen una discriminació contra certa part de l'alumnat, sobretot en els casos dels problemes de salut mental. A la beca MEC, els alumnes no universitaris que no assisteixin al 80% de les hores lectives hauran de tornar la beca. Això suposa una pressió afegida als que no puguin assistir a les classes presencials a causa dels seus problemes de salut mental incapacitants, havent de tornar un ajut que en molts casos és necessari per afrontar els costos que comporten l'ensenyament”.
Altres propostes
Per dur a terme la proposta, el partit també ha argumentat una bateria de propostes per exercir aquest tràmit que es basaria en un informe on es pot estar fins a 12 de mesos, és a dir un any complet, de baixa. Això suposa més d'un curs en alguns casos perdut. També es demana millorar les adaptacions en el procés educatiu de l'ensenyament a persones amb diagnòstics de problemes de salut mental incapacitants, en coordinació amb l'administració competent. Modificar els criteris de concessió i devolució de beques de caràcter estatal per no penalitzar faltes d'assistències en casos de problemes de salut mental incapacitants i per becar segones matrícules. I reforçar el personal capacitat per atendre problemàtiques de salut mental, reforçant els rols d'orientadores, psicòlogues, infermers i altres professionals de la salut mental, basant-se en les realitats i necessitats de cada centre.