El més interessant dels debats, a expenses que puguin aportar alguna proposta nova cadascun dels candidats, és veure cada polític amb qui té interès a confrontar-se, però amb qui també teixir aliances. L'actual diputat al Parlament d'En Comú Podem, Joan Carles Gallego, ha estat qui ha rescatat un vell concepte utilitzat de forma vaga en el passat per defensar que té una proposta nova per afavorir un finançament més positiu per a Catalunya: el Consorci Tributari. I ha estat en aquest punt on ha trobat una aliada perfecta, Alícia Romero, Portaveu del PSC al Parlament de Catalunya i Secretària Àrea Economia, Coneixement i Digital del partit. Ambdós ho han exposat en el marc del debat que ha plantejat ON ECONOMIA en els seus estudis aquest dilluns.
Coincidència amb el PSC
"Ens hem queixat, però no hem anat o no hem fet cap proposta", ha sostingut Gallego davant de la desaprovació de Josep Rull, número 3 de la llista de Junts a les eleccions catalanes d'aquest proper 12 de maig. Els comuns estan convençuts que aquest proposta pot funcionar: "Ja tenim el Consorci Tributari de Catalunya i és un instrument propi reconegut a l'Estatut basat en què les dues agències tributàries, l'espanyola i la catalana, es consorciïn, però també es pugui recaptar des de Catalunya amb màxima transparència. Estem renunciant a un instrument singular i propi que fa anys, ja haguéssim d'haver posat en marxa". De fet, el primer que va treure aquest concepte a les portes d'aquestes eleccions és el candidat socialista, Salvador Illa. Juntament amb comuns, deixen pocs dubtes de la bona entesa que poden tenir depenent dels números que donin els resultats.
Aquest concepte es repesca de l'any 2007, sota el Govern del President José Montilla, malgrat que a la pràctica no s'hagi traduït de forma específica en cap concreció. Un altre punt en comú de comuns i socialistes és el concepte de solidaritat amb la resta de comunitats autònomes, però amb matisos: "La solidaritat no és caritat. Ens interessa un desenvolupament harmònic de la resta de l'Estat espanyol que ens ajudi a nosaltres, com a proveïdors d'altres", ha afirmat Gallego. I, just després, Romero ha aplaudit les seves paraules: "Estic d'acord amb donar una quota de solidaritat, des de l'interès propi de l'estabilitat del territori espanyol, també ens beneficia".
"Més coordinació entre administracions"
En el reclam per una major coordinació entre administracions, Gallego també ha demanat que "els sistemes informàtics deixin de no parlar-se entre ells. Actualment, les empreses ho han de doblar tot i cal introduir reclams d'eficiència tècnica, aprofitant l'avenç de les tecnologies garantir que els sistemes de totes les administracions es parlin per simplificar el que es demana el ciutadà". I en un intent d'autocrítica des del sector públic, ha afegit: "A la vegada, les administracions hem d'ajudar perquè les pimes guanyin dimensió empresarial i disposar de més capacitat per actuar en aquest món global i guanyar. No hem de riure la gràcia pel fet que són petites, sinó fer un esforç perquè les pimes no estiguin sotmeses a l'autoritarisme".
Aeroport: "Connectar Girona i Reus amb Barcelona"
Els comuns portaven els deures fets i a les preguntes que, de ben segur, caurien a l'examen les ha sabut respondre defensant el seu argumentari. Un d'ells, l'impost de successions a Catalunya on aposta per la no supressió: "Tan sols afecta a 136.000 persones i d'aquestes només 800 paguen més de 10.000 euros. Les grans fortunes han de contribuir". Però aquí s'ha trobat un rival previsible, Santi Rodríguez, portaveu del Partit Popular Català: "I per això un 16% d'ells ja renuncien a les herències". L'altre gran tema on comuns i populars han manifestat més discrepàncies és amb Madrid. Independentment de la temàtica, des de la sanitat fins a l'educació, la mirada econòmica del que fan a la capital ha generat discrepàncies.
Però també l'ampliació de l'Aeroport del Prat. Davant la defensa del PP, Gallego segueix marcant el no dels comuns a la proposta, però amb alternatives: "Cal que Reus, Girona i Barcelona es connectin i donar una sortida a una necessitat de vols continentals i intercontinentals. Estaríem afavorint l'equilibri territorial ja que tot es concentra, ara mateix, a la ciutat de Barcelona. Cal saber jugar el model de territori i també integrar l'aeroport de Lleida si cal. Podem situar Catalunya al món, igual que passa a Londres o París".