Jordi Valls, tinent d’alcalde d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, ha destacat que un dels grans reptes de l’economia blava és combinar sostenibilitat i competitivitat, en una ciutat que és una potència turística i portuària i que vol fer aquestes activitats més sostenibles, però sense perdre potència a nivell mundial.

Valls ha explicat que Barcelona i el seu port estan fent esforços cap a la sostenibilitat i la descarbonització, com “la desconnexió dels vaixells quan arriben al port i que es connectin a la xarxa elèctrica quan atraquin”, el que fa que no contaminin quan estan a port. Però ha afegit que s’han de fer més passes per competir amb països com els Estats Units i la Xina.

El tinent d’alcalde ha fet aquestes declaracions en la jornada Els reptes de l’economia blava, que s’ha celebrat aquest divendres al Museu Maritím de Barcelona, organitzada per El Nacional i ON ECONOMIA, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona i Aigües de Barcelona. Valls ha participat en la taula rodona sobre economia blava i ciutats amb els alcaldes de Sant Sebastià, Eneko Goia, de Palma, Jaime Martínez, i de Badalona, Xavier García Albiol, a més del president de la comissió d’Empresa i Treball del Parlament de Catalunya, Jaume Giró, en un debat moderat per José Antich, editor del Grup les Notícies de Catalunya i director d’El Nacional.

Valls ha parlat de l’origen del concepte economia blava, que arriba a Barcelona el 2018 i el 2021 es fa la primera iniciativa, tot i que és ara, coincidint amb la celebració de la Copa Amèrica de Vela, quan li ha donat un gran impuls amb diversos projectes urbanístics, de recerca i de divulgació en col·laboració amb altres institucions, com el Port de Barcelona.

“No és un sector menor. Agrupa logística, ports, energia eòlica, utilització de les marees, turisme, biotecnologia, etc... Actualment representa a Europa 6.000 milions de vendes i dona feina a 3 milions de persones", ha precisat. A nivell de Barcelona, l’economia blava suposa el 4,3% del PIB, del que un 3% prové de l’activitat del Port de Barcelona.

Els creuers

Una d’aquestes activitats són els creuers, que han aixecat polèmica en els últims anys a la capital catalana. A més de la seva connexió a la xarxa elèctrica, Valls ha fet una crida als ports del mediterrani a treballar conjuntament, ja que reben una quarta part de tots els creuers del món i va en augment: “El Mediterrani suposa el 25% de l’activitat de creuers del món, i per temes geopolítics, es mouen cap al Mediterrani occidental, versus l’oriental. Hem de parlar les diferents ciutats”.

El tinent d’alcalde també ha parlat de l’aigua com un recurs natural escàs i ha posat en valor el mar: “Entre el 20% i el 30% de l’aigua que bevem ve del mar, perquè ve de les dessaladores. Un 30% és aigua regenerada i la resta depèn del clima. Tenim una companyia de gestió de l’aigua extraordinària, com és Aigües de Barcelona”. A més, ha destacat positivament la conscienciació de la ciutadania, ja que el consum per persona i dia a la ciutat se situa per sota de 90 litres, quan el que recomana l’OMS és no superar els 100 litres.