L'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) ha nomenat com a nou president al director general de Renault Group Iberia, Josep Maria Recasens, que estarà al capdavant de l'associació durant els pròxims dos anys, en substitució de Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat i Cupra. La decisió ha estat ratificada en la sessió extraordinària d'aquest divendres per tots els membres de la Junta Directiva i Assemblea General de l'associació.

Josep Maria Recasens assumeix el càrrec de president d'Anfac en un moment crucial per a la transformació del sector cap a la mobilitat sostenible i descarbonitzada, basada en l'electrificació i la digitalització de la indústria de l'automoció, ha explicat la patronal. Des d'Anfac han transmès que Espanya és un "referent industrial", sent el segon fabricant més gran a Europa i l'octau mundial, i s'enfronta a un complex escenari de transformació on assegurar la competitivitat de la indústria és clau per a l'economia del país. El sector de l'automoció s'enfronta a grans reptes vinculats a l'impuls del mercat de vehicles electrificats, el desenvolupament de la infraestructura de recàrrega i la transformació industrial, i també a la revolució digital per consolidar la seva activitat i ocupació i atreure nous projectes i inversions.

Vehicle elèctric

Recasens, ja com a nou president d'Anfac, ha subratllat la importància del sector de l'automoció a Espanya com a peça fonamental de l'economia i ha apostat perquè el sector aprofiti l'arribada del vehicle elèctric per abordar una nova reindustrialització de l'automòbil a Espanya. "Hem d'aconseguir que el vehicle elèctric es converteixi en un mitjà de generació de valor i tecnologia per a aquest país. I, a més, ho hem de fer de pressa, perquè si no perdrem el tren i altres països ocuparan aquest espai", ha sostingut.

Recasens a més, ha assenyalat que Espanya té tots els ingredients per ser una potència tecnològica europea, no només per l'evolució que ha experimentat l'ecosistema tecnològic espanyol en els últims 10 anys, sinó també perquè l'històric desavantatge competitiu amb els països de l'Est està desapareixent, tant en cost de la mà d'obra, com en el cost energètic. A això ha afegit a més el fet que Espanya compti amb un dels teixits industrials de proveïdors més importants d'Europa.

El nou president d'Anfac ha apuntat també que Espanya es juga el futur tecnològic i industrial del sector en els pròxims cinc anys, per això ha aprofitat la seva primera intervenció per fer una crida a la mobilització conjunta de l'Administració i del sector per aconseguir que l'automòbil sigui l'impulsor de la innovació i la tecnologia a Espanya. "Hem de deixar de ser un mer fabricant per convertir-nos en una potència tecnològica", ha dit en el seu discurs, en el qual també ha parlat de la importància d'incentivar la demanda de vehicles elèctrics, passant a un altre nivell prioritats que té el sector ara mateix sobre de la taula, com són fer més atractius els ajuts a la compra dels vehicles elèctrics i potenciar la instal·lació dels punts de recàrrega.

Trajectòria

Des d'Anfac han destacat que la trajectòria de Josep Maria Recasens ha estat sempre vinculada al sector de l'automoció. El nou president d'Anfac és enginyer per la Universitat de Girona, té un Màster en Enginyeria d'Automoció per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i MBA per ESADE Business School. Va començar la seva carrera el 2002 en incorporar-se al fabricant d'automòbils Seat S.A., on va ocupar càrrecs com a director d'Estratègia, secretari Corporatiu i director d'Assumptes Públics.

Recasens es va incorporar a Renault Group el juliol de 2021 com a director d'Estratègia i Desenvolupament de Negoci, reportant Luca de Meo, conseller delegat de Renault Group, des d'on ha contribuït al desplegament del Pla Estratègic de la companyia Renaulution. El gener de 2023 va ser nomenat president i director general de Renault Group Iberia i aquell mateix any va assumir també les funcions de director d'Operacions d'Ampere.