Els sindicats CCOO i UGT van anunciar aquest dimarts la convocatòria d'una vaga general de camioners assalariats per a l'octubre, si el Ministeri d'Inclusió i Seguretat Social no inclou aquests professionals al catàleg de professions penoses i perilloses i aprova per a ells la jubilació anticipada (com a màxim, es podran jubilar a partir dels 52 anys). Un dia després, aquest dimecres, els mateixos sindicats, les patronals CEOE i Cepyme i el Ministeri que dirigeix Elma Saiz, han tancat un acord per establir una fórmula matemàtica que determini quins oficis i col·lectius tindran dret a retirar-se sense penalització abans de l'edat legal. Però l'acord, anunciat pel mateix president Pedro Sánchez, no estableix quines professions tindran aquest dret, sinó que sector a sector, i col·lectiu a col·lectiu, hauran de demostrar que les condicions són prou perilloses abans que la Tresoreria de la Seguretat Social assumeixi el cost d'avançar-los diversos anys la pensió sense minva econòmica.
Fonts dels negociadors confirma a aquest diari que en cap moment no s'han posat sobre la taula sectors ni col·lectius professionals que per les seves condicions penoses tinguin dret a la jubilació anticipada sense que es redueixi la seva pensió. Això és una cosa que s'hauran de guanyar un a un, després d'una anàlisi exhaustiva, amb diversos informes tècnics i complir amb una fórmula matemàtica que determini numèricament si un ofici és de risc o no.
Petició conjunta
A tal finalitat, el reglament —que s'aprovarà previsiblement al setembre, quan hi hagi novament Consells de Ministres i s'acabi de polir la redacció del reial decret— estableix, si no es modifica aquest agost, que l'inici del procés per concedir o denegar a un sector la jubilació anticipada haurà d'instar-se "conjuntament per les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, si el col·lectiu afectat està constituït per treballadors per compte d'altri; i per associacions representatives de treballadors autònoms i organitzacions empresarials i sindicals més representatives, quan es tracti de treballadors per compte propi. Quan el procediment afecti el personal de les administracions públiques, la iniciativa correspondrà conjuntament a les organitzacions sindicals més representatives i a l'administració de la qual depengui el col·lectiu". No obstant això, introdueix una important novetat: el Ministeri de Seguretat Social podrà obrir d'ofici el procés sense necessitat una petició prèvia del sector.
S'afegeix, doncs, a la petició conjunta, que ja s'exigeix des de 2021, però que no ha funcionat a la pràctica. Una altra novetat és que l'acord incorpora fórmules més objectives i un procés més transparent per decidir concedir a un col·lectiu professional la jubilació anticipada, en el qual participaran els sindicats i els empresaris. Però aquí poden començar els problemes, com fa patent la convocatòria de vaga dels camioners de cara a l'octubre.
Transport per carretera
Diego Buenestado, secretari federal de Carreteres, transports urbans i logística d'UGT, explica que en aquests moments hi ha unes patronals que estan d'acord en demanar la jubilació parcial per als conductors, però d'altres que no. El sindicalista assenyala que la seva oposició no implica que posin en dubte la perillositat de l'ofici, però al·leguen els costos que suposarà i, molt especialment, la falta de camioners a Espanya. L'augment del cost es deriva de l'exigència d'una sobre cotització empresarial per a aquests oficis que compensi econòmicament l'avançament de la jubilació dels seus treballadors. Tanmateix, Buenestado apunta que els conductors i mecànics ja cotitzen molt per sobre en concepte de perillositat.
El responsable de transport d'UGT assenyala que l'exigència que la petició sigui conjunta ja es va establir el 2021 i, des d'aleshores, no s'ha produït. Abans d'aquell any es permetia sol·licitar la jubilació anticipada per a un col·lectiu, per un sindicat o una patronal de forma individual. I així ho va fer UGT el 2011 i el 2018 (amb un govern socialista i un altre de popular). En ambdós casos, sense èxit. Per això, en aquesta ocasió, aprofitant l'aprovació del reglament, volen pressionar, doblement, a les patronals i a la Seguretat Social, perquè aprovi la llarga petició de la reducció de la jubilació per als conductors professionals del transport. En aquest sentit, la decisió que el govern espanyol pugui obrir d'ofici l'estudi de la perillositat de determinats col·lectius, permetrà sortejar possibles desacords al sector, com succeeix en el transport per carretera.
Criteris aplicats
Cristina Estévez, secretària de Política Institucional i Polítiques Territorials i negociadora de l'acord, explica que l'acord ha establert els indicadors que hauran de complir aquells col·lectius que sol·licitin el coeficient reductor de l'edat legal de jubilació, encara que la redacció final del reial decret està per tancar, la qual cosa succeirà al llarg de l'agost. Però sí que s'estableix quins informes s'hauran d'adjuntar —que majoritàriament elaboraran organismes oficials del Ministeri de Seguretat Social i Treball, principalment— perquè una comissió d'avaluació —en la qual participarà també el Ministeri d'Hisenda i els empresaris i sindicats— decideixi la inclusió o el rebuig del col·lectiu entre les professions penoses.
Segons l'acord pactat aquest dijous, l'establiment de coeficients reductors de l'edat de jubilació només serà procedent quan no sigui possible la modificació de les condicions de treball. Per acreditar la concurrència de les condicions objectives que justifiquin l'establiment dels esmentats coeficients s'estableixen tres indicadors principals que mesuren: la incidència de les baixes laborals per contingències comunes i professionals, per gènere i grup d'edat; la incidència d'esdeveniments greus que comporten morts i reconeixements d'incapacitats permanents i la durada mitjana dels processos.
Aquests indicadors es complementen amb d'altres dos addicionals que aïllen la incidència de factors com la rotació o la parcialitat del col·lectiu objecte d'estudi (posant en relació el nombre de dies i hores de baixa, amb els dies i hores d'alta en el període). L'informe de morbiditat i sinistralitat de la Direcció General d'Ordenació de la Seguretat Social comprendrà un estudi detallat de la sinistralitat i del dany produït en el treball, amb especial referència a l'edat i el gènere. Es concreta el contingut dels aspectes a valorar per la Inspecció de Treball i Seguretat Social i l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball en el marc del procediment, en el qual es tindran en compte informes epidemiològics.