La Comissió Europea ha acceptat que Espanya retardi la implantació de peatges a les autovies que en principi preveia per a l'any vinent. La CE ha aprovat aquest dilluns la revisió del pla de recuperació d'Espanya, que elimina el pla per introduir peatges en autopistes i amb la qual es mobilitzaran un total de 93.500 milions d'euros addicionals, 7.700 milions d'ells en transferències i 83.200 milions d'euros en préstecs, als quals s'uniran els gairebé 2.600 milions d'euros del nou mecanisme per finançar la transició verda RepowerEU.
Aquesta partida se suma als 37.036 milions d'euros que Espanya ha rebut fins ara i obre també la porta a la sol·licitud de forma "imminent" del quart pagament de 10.000 milions d'euros. Espanya podrà rebre els primers 1.400 milions d'euros a tall de prefinançament, equivalent al 20% del total previst per a inversions, una vegada que els 27 donin el seu vistiplau en un màxim de quatre setmanes a la decisió presentada aquest dilluns per Brussel·les.
Eliminació del pla per introduir el pagament de peatges
El nou pla inclou l'eliminació del pla per introduir el pagament de peatges en autopistes a partir de 2024, que s'ha substituït per l'impuls al transport ferroviari a fi de reduir emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, per la qual cosa Brussel·les considera que "manté el nivell d'ambició" de l'anterior mesura i aborda les recomanacions específiques per a Espanya en aquest àmbit. "La reforma dels peatges ha estat reemplaçada per provisions que promocionen l'ús del transport ferroviari per a reduir les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle", ha explicat en roda de premsa la portaveu d'Economia de la Comissió, Veerle Nuyts.
Així, l'Executiu comunitari ha considerat que les alternatives plantejades, que busquen impulsar el transport de mercaderies per via ferroviària, "mantenen el mateix nivell d'ambició" que la proposta original i permeten a Espanya continuar abordant la recomanació que faci passos cap a un sistema de mobilitat més sostenible.
Fonts comunitàries han explicat que el que "va convèncer" la Comissió per acceptar la substitució va ser que el sistema revisat de comerç de drets d'emissió inclou ja el transport per carretera i els habitatges, per la qual cosa ja es preveu que aquests sectors paguin per les seves emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.
Producció d'energia verda
A més, la modificació inclou la simplificació dels procediments de concessió de permisos per a la producció d'energies renovables i per a les infraestructures de la xarxa elèctrica, així com set noves inversions en energia renovable i transició ecològica, tals com un sistema de suport a la producció i adopció d'hidrogen renovable o un sistema de subvencions per donar suport a la cadena de valor de l'energia renovable i l'emmagatzemament d'energia, entre altres.
La revisió també modifica 52 mesures del pla original justificades per "circumstàncies objectives" com les pertorbacions a la cadena de subministrament, la guerra d'agressió de Rússia contra Ucraïna i l'impacte durador de la covid-19; la falta de demanda i l'augment dels preus a causa de l'alta inflació o les dificultats jurídiques o tècniques inesperades han portat a modificar alguns elements o a retardar l'aplicació.
D'acord amb l'avaluació de l'Executiu comunitari, els acords descrits per les autoritats en el pla modificat i els compromisos connexos del pla inicial, així com els acords ampliats relatius a l'ús d'instruments financers, justifiquen la màxima qualificació per a Espanya en l'aplicació del pla, a excepció del punt relatiu a Estimacions de costos raonables i plausibles, que s'aplica als plans de tots els Estats membre perquè Brussel·les considera "impossible" tenir una estimació ex ante dels costos de forma "precisa".