L'arribada de la competència li ha provat bé al tren d'alta velocitat, sobretot als seus usuaris. El balanç del primer trimestre complet amb Ouigo, Iryo i AVLO, els tres operadors en lliça, circulant als principals corredors, demostra que la liberalització ferroviària avança pel camí correcte perquè el tràfic per avió o carretera vagi migrant a poc a poc a l'opció més sostenible. La baixada del preu mitjà dels bitllets a conseqüència de l'oferta més gran s'ha traduït en un augment exponencial del nombre d'usuaris, sobretot en l'eix Madrid-València, encara que l'oferta de places encara supera de forma notable a la demanda.

Així es desprèn de l'informe que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha publicat aquest divendres amb les dades de tràfic de les línies d'Alta Velocitat entre Madrid i Barcelona i Madrid i València. Segons les dades del supervisor, el nombre d'usuaris en ambdós corredors s'ha disparat en un 119% i en un 57%, respectivament gràcies a la introducció de la competència. El conjunt d'usuaris d'Alta Velocitat amb València ha superat per primera vegada el milió de viatgers, mentre que el Madrid-Barcelona ha assolit els 3,1 milions d'usuaris.

En contrast, l'informe de Competència apunta que el corredor Madrid-Alacant, en el qual només operava la companyia pública Renfe, ha obtingut resultats més modestos, amb poc més de mig milió de passatgers (506.500), un 20% més que el mateix trimestre de l'any anterior.

L'AVE encara copa la meitat de la demanda

La quota de mercat en aquestes rutes també va ser diferent durant els primers mesos d'aquest any. Iryo va operar per primera vegada al corredor Madrid-Barcelona tot un trimestre complet i va aconseguir un 17,5% de quota. L'AVE de Renfe va acaparar un 48%, Ouigo un 23,9% i AVLO –la marca low cost de Renfe- un 10,6%.

Al corredor Madrid-València, l'AVE de Renfe va concentrar la quota més gran, amb el 43,3%, Ouigo va reduir la seva oferta amb la tornada a les cinc circulacions diàries per sentit i de dobles circulants i va obtenir un 26,2%. ALVO va registrar el 17,2% i Iryo 13,3%.

Tanmateix, l'increment en el nombre de viatgers no va cobrir el total de l'oferta de places, i al corredor Madrid-Barcelona l'ocupació (viatgers/places ofertes) va ser del 87%, uns 6 punts percentuals menys que en el primer trimestre de 2022. En el cas de Madrid-València va ser del 70%, 1,5 punts percentuals més, i en el de Madrid-Sevilla del 87,5%, 12,5 punts percentuals més.

Més competència i preus més baixos

La competència també va comportar una disminució en els preus dels bitllets, segons destaca la CNMC, i es va veure més clarament als corredors Madrid-Barcelona i Madrid-València, amb una baixada de fins al 22-23%. Les rutes on menys es va notar van ser les de Madrid-Màlaga (-6%), Madrid-Sevilla (-0,8%) i Madrid-Alacant (0%).

Quant a preus, un bitllet de tren entre la capital i la Ciutat Comtal va poder comprar-se per uns 33 euros de mitjana a Iryo i Ouigo; mentre que en AVLO de mitjana van ser 40 euros i l'AVE de Renfe va oferir el preu de mitjana més alt amb 66 euros/bitllet. Entre Madrid i València, va ser de 21-22 euros amb l'empresa de capital italoespanyol i la francesa; mentre que amb la marca low-cost de Renfe va ser de 38 euros.

La CNMC ha destacat també que la gratuïtat en Rodalies i Mitja Distància Convencional i altres descomptes del 50% en Mitja Distància en Alta Velocitat per a viatgers freqüents va fer que es mantinguessin les xifres d'usuaris en un trimestre que normalment registra baixades.

En el Mitja Distància Convencional van disminuir els usuaris el primer trimestre gairebé un 16% respecto a l'anterior, tanmateix, han augmentat un 83% respecte al mateix període de 2022. El mateix amb el Llarga Distància Convencional, que va presentar una caiguda estacional del 10% de viatgers, però va representar una alça interanual del 14%, aconseguint recuperar els nivells prepandèmia, ha assenyalat la CNMC.

Menys activitat en mercaderies

Finalment, en el transport de mercaderies l'activitat disminueix aquest primer trimestre de 2022, amb una caiguda en la variació interanual del 10% en les tones netes transportades i un 6% en tona quilòmetre netes.

En aquest sector la quota de mercat més gran la concentra Renfe Mercancías, amb gairebé el 50% de les tones/km totals. Li van seguir Captrain amb un 19%, Continental amb un 13% i Transfesa amb un 6%. Medway, per la seva part, va aconseguir aquest primer trimestre superar el 5% de quota de mercat.