La forta pujada de preus dels aliments porta les llars a estrènyer-se el cinturó i canviar els seus hàbits de compra. L'últim any, el tiquet mitjà, és a dir, la despesa que realitzem en cada compra, ha baixat fins als 33,69 des dels 34,17 euros que gastàvem l'any passat (en ambdós casos, en els mesos de gener a juny). Però no és l'únic que ha canviat, segons les dades recollides per Aecoc Shopperview i Gelt Data Facts, també s'ha reduït el nombre de productes que comprem i les vegades que anem que vas al súper.

Si fa un any, posàvem de mitjana a la cistella de la compra 21,8 productes quan acudíem al supermercat o hipermercat, ara només comprem 18,4 articles. L'informe posa en relleu que els consumidors estan adoptant estratègies per reduir la seva despesa en la compra i, en aquest sentit, el 73% d'ells es fixa més en els preus i promocions, i el 57% canvia d'establiments a la recerca d'ofertes.

A més, ha descendit la freqüenta de compra, ja que els consumidors han fet la seva compra de productes de gran consum 3,17 vegades al mes entre gener i juny, en comparació amb les 3,87 vegades del mateix període de 2022. "En l'actual context d'inflació veiem com els consumidors tendeixen a comprar cistelles més petites com a estratègia per controlar i provar de minimitzar la seva despesa", ha explicat en una nota la gerent d'Estratègia comercial d'Aecoc, Rosari Pedrosa.

Gairebé el 50% dels aliments amb l'IVA rebaixat són més cars

També aquest dimarts, Facua ha posat en relleu que gairebé el 50% dels aliments amb l'IVA rebaixat ha encarit els seus preus als supermercats. En concret, el percentatge de preus en els quals l'organització de consumidors ha detectat pujades ha anat augmentant progressivament des del mes de gener passat. Així, mentre que va començar amb increments en el 6,7%, al febrer ja van ascendir un 17,4%, al març el 30,8%, a l'abril el 42%, al maig el 43,8%, al juny el 44,7%, al juliol el 47,0%, a l'agost el 48,4% i al setembre el 48,9%.

Respecte als aliments, dels 470 on s'ha detectat una pujada de preus, destaca fruites o verdures, que són les que més pugen (el 29,7% del total), seguit per olis d'oliva (20%), mentre que 68 són arrossos i pastes (el 14,4%). Per la seva part, s'han localitzat 66 increments de preus entre les llets i lactis (el 14%) i 43 entre els llegums (un 9,1%). El mig centenar de preus restants es corresponen a ous, farines i pans.

Al setembre, el nombre més gran de pujades s'ha detectat a Carrefour, on s'han encarit 92 del total de 150 preus analitzats (un 61,3%), seguida per Hipercor, amb 88 productes més cars que el 30 de desembre sobre una mostra de 166 preus (el 53%). Per la seva part, Alcampo ha augmentat 66 dels 125 preus analitzats (52,8%), mentre que Aldi ho ha fet a 29 dels 58 aliments recollits en aquest estudi (50%).

Així mateix, Facua ha detectat 31 preus més cars a Lidl sobre un total de 63 aliments (49,2%), mentre que a Eroski s'han encarit 63 articles dels 133 contemplats (47,3%).