Les empreses de cotxes han venut a Espanya 431.808 turismes a Espanya des de principis d'any, 27.800 més que en el mateix període de l'any passat, cosa que significa un creixement del 6,9%. Tanmateix, són només números que oculten un mercat de l'automòbil en condicions més precàries que l'any passat, ja que la compra per part de les empreses de lloguer està salvant l'any. El pes d'aquest canal s'ha elevat al 25,5% del total de les matriculacions (anirà disminuint després de l'estiu), davant el 18,7% del mateix període del 2023.

Juan Luis Barahona, president de Feneval, la patronal de les empreses de lloguer, ressalta els bons resultats des de començament d'any. "El notable increment en les matriculacions reflecteix la recuperació i el dinamisme del mercat de lloguer de vehicles, impulsat, en gran manera, per la reactivació del turisme i l'augment de la demanda de mobilitat flexible i segura per part dels usuaris".

De fet, si no fos per la demanda d'aquestes empreses, un terç de les marques estarien en números vermells i, descomptant aquest canal, les matriculacions estarien en negatiu respecte a l'any passat. Fet que no és bo per als fabricants, perquè els cotxes de lloguer aporten una rendibilitat més baixa, són unitats petites, generalment utilitaris, i escassament equipats, cosa que redueix els beneficis de les empreses. I sobretot afecta negativament els concessionaris, ja que una bona part de les vendes al canal del lloguer recau directament sobre les marques directament i els comerços es limiten als lliuraments, per la qual cosa cobren pocs diners.

Les compres de cotxes per al lloguer han crescut un 45% l'any, una espectacular pujada que s'explica per la retallada de l'any passat que aquestes empreses van patir per part dels fabricants davant de la falta d'estoc. L'escassetat de microxips -que va començar el 2022, va durar fins a l'any passat- va paralitzar la fabricació de vehicles i les marques van donar prioritat als concessionaris en detriment del lloguer. L'objectiu va ser doble: salvaguardar el negoci de les xarxes comercials i destinar la producció als clients particulars que adquireixen cotxes de més valor afegit i rendibilitat per als productors de cotxes.

Al sector es dona per fet que quan els particulars compren molts cotxes, el lloguer s'ha de conformar amb menys unitats i viceversa. Les xifres deixen patent que les famílies no són gaire propenses a canviar de cotxe enguany, ja que les seves compres creixen un 8% (182.330 cotxes fins al maig), sobre el 2023, un any tampoc gaire pròsper. El que està passant factura a nombrosos constructors que han posat les seves esperances en el lloguer, davant de la falta de demanda dels particulars, però també del tercer canal: les empreses.

Fins al punt que un terç de les marques, incloses algunes de molt grans, estan venent menys cotxes a particulars i empreses aquest any que l'anterior, segons les dades de MSI, consultora del mercat d'automoció. Altres, malgrat que augmenten les vendes en aquests canals, han recorregut al lloguer per generar volum. És el cas de la coreana Ssangyong, que ha venut aquest any 1.584 cotxes per al lloguer, quan l'any passat tan sols en van ser 12. O Volvo, que ha passat de 274 a 1.680; Mitsubishi, que n'ha venut aquest any al rent a car 1.043, davant 253 l'any anterior. Jeep, en aquesta particular llista, ha pujat de 631 turismes a 2.495; Nissan triplica, de 1.054 a 3.360; igual que BMW, que ha venut al lloguer 3.104 cotxes el 2024 i 1.122 l'any passat; Dacia, que creix de 850 a 1.860, o Mercedes, de 1.888 a 3.928. Encara que aquests fabricants tancarien en positiu l'any, els increments serien molt inferiors als que presenten.

En caiguda

Tanmateix, hi ha una quinzena que estarien en números vermells, si no fos pel lloguer, ja que les seves vendes a particulars i empreses estan per sota de les de l'any passat. Les vendes al lloguer també han registrat una forta estrebada, encara que no prou per donar increments. Entre aquestes, destaquen Ford, que malgrat haver augmentat les matriculacions al rent a car de 475 a 2.308; té un descens del 22,7% l'any; Kia redueix un 7,3% les vendes l'any malgrat haver destinat al lloguer 2.300 cotxes més que l'any passat; Cupra, les matriculacions del qual cauen un 2,6%, encara que ha augmentat a 800 cotxes els destinats a aquest canal. També es troben en aquest grup dels que venen menys que el 2023 -malgrat els increments al lloguer- Opel (2.000 cotxes més venuts al lloguer); Peugeot (3.000 turismes); Fiat, que malgrat haver augmentat 1.000 cotxes al canal del lloguer i augmentat les vendes de particulars, no ha pogut compensar el fort descens del canal d'empreses.

Algunes, tanmateix, gràcies a l'intens suport del lloguer han aconseguit vendre més cotxes que l'any passat, encara que hagin patit caigudes als altres dos canals. És el cas de Citroën, que gràcies a augmentar a 4.500 cotxes les seves vendes al lloguer, ofereix un increment de matriculacions del 8,5%; Renault que creix l'any un 2,7% després d'incrementar el 1.500, els cotxes de lloguer; Skoda, que puja un 14,7%, amb 2.000 cotxes de lloguer, encara que també han pujat en 1.000 les vendes a particulars. O en marques de menor volum, també DS i Alfa Romeo salven l'any gràcies al lloguer.

Les marques destacades

Per volum, Peugeot ha estat la marca que més cotxes ha destinat al rent a car, 12.100, el 45% del total de les matriculacions l'any. El segon lloc és per a Citroën, amb 10.000 cotxes, 1 de cada 2 venuts fins al maig; Seat col·loca al canal 8.900 unitats, però el seu percentatge es redueix a un terç de les vendes d'enguany. El quart lloc, amb prop de 8.000 turismes, l'ocupa Volkswagen, encara que el pes del lloguer és del 29% i el top 5 el tanca Opel, amb 7.110 cotxes per al lloguer, la qual cosa suposa el 53% de les matriculacions.

Un percentatge que només superen la xinesa Lynk&Co (59,5% de les matriculacions han anat a empreses de lloguer), Ssangyong (57,1%), Alfa Romeo (55%) i una altra xinesa, Polestar (53,5%).