Adif ha invertit en les comunitats autònomes més de 5.974 milions d'euros lligats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència, sent Madrid la regió que més recursos ha captat, amb un total de 906,43 milions d'euros. A través d'una resposta parlamentària a una pregunta del diputat d'UPN, Alberto Catalán, l'Executiu detalla les inversions programades en serveis i obres en les diferents comunitats autònomes des de la dotació de fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència repercutits en Adif i Adif Alta Velocitat. Dels més de 5.974 milions d'euros invertits, Madrid lidera el rànquing amb aquests 906 milions, el 15,2% del total. Part d'aquests recursos es destinen a la transformació de l'estació de Chamartín-Clara Campoamor.
A Madrid li segueixen Catalunya, amb 750,2 milions d'euros; i la Comunitat Valenciana, amb 674,5 milions. En l'altre costat de la llista es troben Cantàbria, amb 49,53 milions d'euros; i La Rioja, amb 64,82 milions. També destaquen les inversions en Galícia, amb 499,78 milions; la Regió de Múrcia, amb fins a 448,416 milions d'euros; i Andalusia, amb 347,47 milions, segons es desprèn de la resposta parlamentària a què ha accedit EP.
Per activitats
Però, a més de les dades regionalitzades, l'Executiu també informa dels imports programats per activitats. En aquest apartat destaca la inversió en els corredors de la Xarxa de Transport Transeuropea, amb 2.970,65 milions d'euros. La inversió en rodalies i mobilitat urbana, per la seva part, ascendeix fins als 1.508,93 milions d'euros; mentre que altres actuacions a la Xarxa de Transport Transeuropea assoliran els 1.105,08 milions d'euros. Finalment, els fons destinats a terminals intermodals, logístiques i accessos a ports assoleixen els 479,46 milions d'euros.
Manteniment de trens
D'altra banda, Renfe invertirà 166,8 milions d'euros al llarg del 2024 en el manteniment "preventiu" de grans reparacions dels seus trens, tant de viatgers com a mercaderies, en una operació que es realitza de forma periòdica, programada i d'acord amb els protocols de manteniment. Amb l'objectiu d'assegurar que els trens estiguin en òptimes condicions per operar de manera "segura i confiable", segons ha indicat Renfe en una nota de premsa aquest diumenge, els vehicles seran sotmesos a una "revisió en profunditat".
Aquestes grans operacions de manteniment preventiu, que es dirigeixen des de Renfe Enginyeria i Manteniment, formen part dels serveis de manteniment i transformació de vehicles ferroviaris i consisteixen en actuacions més complexes que obliguen a la immobilització del vehicle per realitzar una intervenció integral. Durant aquest manteniment es desmunten, reparen i tornen a muntar tots els components del vehicle i, a més, es revisen, reparen o substitueixen aquells elements del vehicle que per un desgast per ús necessiten ser substituïts.
Aquestes tasques es duen a terme en centres d'especialitzats de manteniment integral que es troben a Villaverde (Madrid), Los Prados (Màlaga), Vilanova (Barcelona) i Valladolid per a trens de viatgers i en les bases de manteniment de Còrdova, Lleó i Miranda d'Ebre per a vagons de Marcancials.