L'alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, ha informat aquest dijous que l'Ajuntament de Madrid revocarà l'autorització per als 6.000 patinets de lloguer actualment en circulació en considerar que no s'està complint amb les condicions acordades i els retirarà abans del mes d'octubre. "Hem instat el delegat de l'àrea de Medi Ambient a què iniciï el procediment de revocació de les autoritzacions de les empreses concessionàries de patinets a la ciutat (...) Ho vam fer sota una sèrie de condicions estrictes, que el que pretenien era garantir la compatibilitat de moure's en patinet, però sobretot garantir la integritat i que no hi hagués risc per a la salut dels ciutadans," ha assenyalat.
Així, Almeida ha traslladat que el Consistori ha constatat que l'incompliment compliment dels condicionants acordats i "hi continua havent riscos a conseqüència de la circulació d'aquests patinets". En concret, ha assenyalat que no tenen la tecnologia necessària o existeix un desconeixement dels usuaris de les normes que han de seguir a la ciutat. "Per tant, entenem que no es donen les condicions perquè aquestes empreses puguin continuar operant en aquestes condicions", ha afegit. A més, considera que la mobilitat queda "garantida" amb l'extensió de bicimad als 21 districtes de la ciutat.
Aquesta actuació implicarà que els patinets de lloguer desapareixeran de la ciutat a partir del mes octubre. Una vegada iniciat el procés de revocació d'autorització, les empreses tenen 20 dies naturals per presentar les al·legacions oportunes.
16 mesos
El 3 de maig de 2023, l'Ajuntament de Madrid va posar en marxa un nou model de lloguer de patinets elèctrics, després d'un procés de concurrència competitiva, que pretenia garantir "més seguretat, integració i ordre als seus carrers". Les autoritzacions, per a un període de tres anys, es van reduir a tres empreses amb l'objectiu de disminuir el nombre de vehicles desplegats pels carrers madrilenys. Es va limitar a 6.000 patinets (2.000 per operador). Dott, Lime i Tier Mobility van ser les societats que van obtenir la puntuació més alta en la valoració dels criteris de concessió.
Tanmateix, l'Àrea d'Urbanisme, Medi Ambient i Mobilitat ha dut a terme inspeccions periòdiques i ha corroborat que els tres operadors trenquen les condicions establertes en les autoritzacions, causa justificada als plecs per retirar de forma unilateral els permisos sense dret a indemnització. Entre els motius que han portat a revocar les autoritzacions es troba el fet que han impedit la facultat d'inspecció de l'Ajuntament sense aportar la informació requerida o l'accés a la interfície de les operadores. No han dut a terme el desplegament equilibrat de patinets requerit a tota la ciutat.
El sistema desenvolupat per l'Ajuntament limitava a 3.600 els patinets ubicats a l'interior de la M-30 i 2.400 en la resta del municipi, establint-se una ràtio de 10 patinets per cada 10.000 veïns. Tanmateix, l'Ajuntament no ha pogut confirmar aquesta distribució a causa de la falta d'informació remesa per les empreses. Un dels principals problemes del lloguer de patinets a la ciutat és l'estacionament indegut en llocs no habilitats. El nou model d'autoritzacions introduïa una millora essencial per solucionar-lo: que l'empresa comptés amb desenvolupaments tecnològics en les seves aplicacions per obligar a aparcar els clients únicament a les zones habilitades per a això al districte Centro.
Estacionament
En la resta de la ciutat, podien estacionar fora de les reserves específiques, sempre que no existís una plaça per a motocicletes, ciclomotors, bicicletes i VMP a menys de 50 metres del punt d'estacionament. A més, aquest desenvolupament impediria iniciar o finalitzar el trajecte en carrers de prioritat per als vianants, a les voreres o en espais per als vianants contigus a parcs històrics com El Retiro.
Tanmateix, els tècnics municipals no tenen constància que aquesta tecnologia s'hagi implementat als patinets de les tres empreses i, com han pogut comprovar, circulen o estacionen en llocs prohibits. Tampoc la interfície no disposa d'aquesta informació. D'altra banda, des de l'Ajuntament s'ha verificat que la cobertura de les assegurances és insuficient i no assoleix el necessitat en les autoritzacions. Tampoc no s'ha complert amb les previsions d'impartició de cursos per donar a conèixer els seus usuaris el funcionament correcte i la normativa dels patinets.