La ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha anunciat aquest marte l'ampliació fins a 2028 del termini d'execució dels projectes beneficiaris del Perte del Vehículo Eléctrico i Connectat (VEC). D'aquesta forma, la ministra compleix els desitjos de gran part del sector de l'automoció, ja que l'ampliació del termini venia sent una de les mesures més demandades de la indústria.
Reyes Maroto, que ha acudit aquest matí al fòrum 'La mobilitat de tod@s' organitzat per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), ha recordat que la nova convocatòria del Perte sortirà en "breu" amb l'objectiu de situar Espanya com a líder en el nou model de mobilitat. Tot apunta que la nova convocatòria sortirà entre març i maig.
Aquesta nova convocatòria inclourà novetats per acabar amb els colls d'ampolla que es van registrar en la primera edició. El Govern explica que es flexibilitzaran els conceptes finançables pels fons europeus. A més, es reduiran les garanties perquè puguin accedir a aquests les petites empreses i s'ampliaran els terminis d'execució.
La nova convocatòria comptarà amb dues línies de concurrència
La nova convocatòria comptarà amb dues línies de concurrència. Una d'elles competitiva, com la de la primera edició, amb el focus posat en els denominats projectes tractors"; mentre que la segona serà de concurrència simple per finançar projectes individuals amb impacte a les diferents baules de la cadena de valor.
Aquesta segona línia permetrà a les petites empreses accedir als fons europeus i complementar els grans projectes "tractors".
La ministra d'Indústria, Comerç i Turisme ha mostrat la seva convicció en què a aquesta nova convocatòria assisteixi el fabricant nord-americà Ford, que en el Perte VEC inaugural va acabar renunciant a as ajuts que havies assignat inicialment l'Executiu d'Espanya.
En termes globals, Reyes Maroto ha explicat qye s'han obert diferents convocatòries per valor de 2.069 milions d'euros per al sector automobilístic. Això representa a prop del 50% del volum de fons públics assignats inicialment. En aquest aspecte, si es consideren els fons compromesos que ja estan a disposició de les empreses, aquesta xifra se situa en 1.304 milions d'euros.
La tasca pendent d'Espanya
La ministra ha reconegut al fòrum organitzat per l'Anfac que la posició d'Españ respecte a la dels veïns europeus en la penetració del vehicle elèctric és desfavorable. És per elllo pels quals Reyes Maroto ha explicat que l'objectiu de l'Executiu és impulsar la demanda, i estimular les vendes de vehicles elèctrics. "No només hem de fabricar cotxes, sinó que els hem de vendre", ha expressat la ministra.
Espanya està treballant a rebaixar l'impacte dels vehicles de combustió sobre el medi ambient. D'aquí ve que existeixi tanta insistència per part de l'Executiu de fomentar i estimular l'interès i la compra dels vehicles elèctrics. El país ibèric entén que és la millor manera de fer més sostenible el món de l'automoció. A més, ateses les mesures que venen des d'Europa, sembla clar que el futur passa pel vehicle elèctric. El passat 14 de febrer, la Unió Europea va prohibir la venda de cotxes de gasolina i dièsel en 2035. Una mesura històrica que esclareix la posició de l'Executiu comunitari.