Un de cada dos cotxes electrificats (53%) que es venen al món procedeix d'automobilístiques xineses, segons les dades de l'Agència Internacional de l'Energia (IAE) conegudes aquest dilluns. El desembarcament de Chery a Barcelona per muntar cada any 150.000 Omodas, és una mostra de la puixança d'aquests fabricants. Una progressió vertiginosa, si es té en compte que dos anys enrere, els xinesos tenien el 43% del pastís mundial dels elèctrics i, només el 2023, han sumat dos punts, del 51% al 53%. Una explosió que els ha portat a nous mercats, com l'europeu, on els xinesos s'han quedat el 2023 amb el 15% dels electrificats sobre un mercat de 3,2 milions d'unitats —2,2 milions d'elèctrics purs (BEV) i 1,1 milions d'híbrids endollables (PHEV)—. El 2015, els xinesos tenien el 5% de les matriculacions europees d'elèctrics.
L'estratosfèric augment de la producció i venda dels elèctrics xinesos no és l'única fita marcada l'any passat. A mitjans d'any, el fabricant ByD (Build your Dream o construeix els teus somnis) va desbancar Tesla com a primer productor mundial de cotxes elèctrics purs. Un any abans, ByD ja s'havia convertit en el primer productor d'híbrids endollables i, l'any passat, es va col·locar com el primer grup automobilístic al mercat xinès, depassant al grup Volkswagen, al qual pertany Seat. Bona part del creixement es deu a aquest fabricant, que el 2023 el 21% del mercat dels cotxes electrificats (elèctrics més híbrids endollables), davant el 18% de 2022, seguit de Tesla (que no fa híbrids endollables) amb un altre 13% el 2023, un punt més que l'any anterior. Però la resta de fabricants del gegant asiàtic es reparteix un altre 32% del negoci mundial dels elèctrics i un altre 30% és per als grans productors americans, japonesos, coreans i europeus. El 4% és d'empreses més petites o de nínxol.
2.600 empreses
A la Xina hi ha 2.600 empreses que es dediquen a l'automoció, amb 10 grans grups constructors, la majoria amb capital estatal, tret de ByD que Tesla acusa d'haver rebut ajuts públics per valor de 3.400 milions. Entre els grans grups constructors, la patronal xinesa CAAM apunta, a més de ByD, SAIC (amb la marca MG que ha estat un fenomen de vendes l'any passat a Espanya); Chery (vuitè productor xinès) que construirà a Espanya per al mercat europeu, Geely (amb les marques Polestar i Link&Go i les d'origen europeu Volvo, Lotus i la meitat de Smart), Dongfeng, Chagan, Baic Group, GAC group, Sinotruk, Brilliance o JAC, moltes d'elles ja al mercat espanyol.
De gener a setembre de 2023 (últimes dades publicades per CAAM), a la Xina es van muntar 912.200 turismes electrificats, 626.100 elèctrics purs i 286.100 híbrids, sobre un total de 2,6% milions de turismes i 46.500 elèctrics comercials, sobre 403.700. Això suposa que el 35% dels turismes xinesos són electrificats, quan un any abans eren el 25% i el 10% dels comercials, una mica menys l'any anterior. A anys llum dels fabricants europeus o americans, però no dels coreans o japonesos com Toyota, líder mundial en híbrids endollables.
Europa es queda endarrerida
L'any passat es van vendre 13,9 milions de cotxes electrificats al món —9,5 milions elèctrics i 4,3 milions híbrids endollables—, i això suposa un augment del 39% respecte a 2022, segons les dades de l'Agència Internacional de l'Energia. Un mercat amb un creixement similar al de la Xina, on se'n van vendre 8,2 milions, un 36% de creixement. Europa se situa com el segon mercat mundial, amb 3,2 milions de cotxes elèctrics matriculats durant l'any passat, però el creixement és molt inferior, ja que les vendes pugen un 18,5%, molt per sota de la resta. Els Estats Units, amb 1,5 milions, augmenta un 85% les vendes, dominades per Tesla, i la resta del món suma un altre milió, un 67% més que el 2022.
Respecte al primer trimestre de 2024, la IAE registra un increment mundial del 31%, el 36% a la Xina, un terç als EUA i un 50% a la resta. Europa segueix per darrere, ja que les matriculacions pugen el 12,5%. I les previsions per al conjunt de l'any que maneja la IAE és matricular un 20% més, el 25% a la Xina, el 21% als EUA i el 40% a la resta del món. Europa continua perdent força, perquè les previsions són pujar només el 6%. Aquest any, entre els models en venda i els llançaments, hi haurà 590 models que arribaran a un miler el 2028, segons l'informe.
Respecte al mercat europeu, els fabricants locals continuen tenint la major part del pastís elèctric, amb 6 de cada 10 cotxes, encara que fa un lustre eren 8. Volkswagen està al capdavant, amb un 20% de quota, tot i que ha perdut des de 2015 gairebé 7 punts; Stellantis és l'estrella europea, que augmenta del 2% a l'1%, mentre que l'aliança Renault-Nissan s'ha desplomat des del 40% de les matriculacions de 2015 al 7% l'any passat. BMW és la tercera marca en aquests moments.
Mercat espanyol
Però si Europa flaqueja, Espanya s'esllangueix. Segons la IAE, l'any passat es van vendre 122.000 turismes electrificats, 10.000 furgonetes, 520 autobusos i 440 camions lleugers. Però a diferència de la mitjana europea i de la resta del món, l'elèctric pur es troba, a Espanya, per sota de la meitat, quan al món suposen les dues terceres parts. Així, l'any passat es van vendre 65.000 híbrids endollables, per 55.000 elèctrics purs. El mercat va estar dominat per Tesla, encara que MG, del grup xinès SAIC, va ser el gran descobriment.