El Marroc ja percep l'efecte econòmic d'haver arribat amb la seva selecció de futbol a la semifinal del Mundial de Qatar. De fet, és el primer país africà que aconsegueix arribar tan lluny amb la seva selecció i avui, a partir de les vuit del vespre, es disputarà contra França el bitllet per a la final. Més enllà de si guanya o no en el terreny esportiu, aquest país àrab ja ha aconseguit situar-se en el mapa geopolític. L'efecte més immediat està en el turisme i així ho constaten diversos portals d'agències de viatges. Un dels primers en donar aquesta dada és la web Opodo. Segons la darrera enquesta publicada el passat 9 de desembre, quan el Marroc ja tenia el bitllet pels quarts de final contra Portugal, la destinació més reservada per aquestes festes de Nadal és Marràqueix, per davant de Lisboa i Londres, en segona i tercera posició respectivament. Més enllà de l'efecte Mundial, aquesta web també detalla que els viatgers estan pensant més en destinacions fora d'Europa i amb sol, excepte Nova York i Londres. Aquesta enquesta ha estat realitzada amb 10.000 usuaris de mercats internacionals, inclosos França, Alemanya, Espanya, Itàlia, Portugal, Suècia, el Regne Unit i els Estats Units. Malgrat tot, en termes generals, els experts consultats a aquest diari confien en un repunt de la demanda pel turisme al Marroc, però amb més dades contrastades a partir de gener. No obstant, a part dels efectes quantitatius també hi ha els d'oportunitat de negoci.

Negocis entre el Marroc i els països del Golf Pèrsic

Així doncs, aquest país del nord d'Àfrica ha aprofitat l'embranzida del Mundial per promoure la inversió de les monarquies àrabs del Golf persa. El ministre marroquí d'indústria, Ryad Mezzour, ha tornat a demanar més inversió estrangera al Marroc, un dels grans compromisos del govern actual del seu primer ministre Aziz Akhannouch, en el seu darrer discurs. Per això, la reciprocitat entre països va en augment, fins i tot, en els petits gestos. Un exemple és com el govern de Qatar s'ha mostrat clarament a favor del Marroc des de que va començar a irrompre de forma desacomplexada en aquest Mundial. Moza bint Nasser al-Missned, la mare de l'actual emir i el rostre femení més influent d'aquest país, publica cada dia a les xarxes socials missatges de suport a la selecció marroquina i grafismes amb les banderes d'ambdós països unides. A l'altra banda, el Marroc veu molt potencial amb les relacions que es puguin derivar amb el Qatar i les inversions milionàries que pugui emprendre en el seu país. Per això, el missatge del seu govern reitera en els darrers dies el mateix: "El Marroc té el potencial humà i estructural per atraure inversions àrabs i permetre assumir el paper de locomotora del desenvolupament a nivell regional”, ha argumentat el ministre Mezzour en el seu darrer discurs. El Marroc es deixa estimar, però no només per Qatar. Cal tenir en compte que entre els països àrabs, els Emirats Àrabs Units són els que lideren la llista dels majors inversors al Marroc, seguit per l'Arabia Saudita, Kuwait, Bahrein i, en darrer lloc, Qatar.

IMG 6722
Instagram @mozabintnasser
IMG 6723
Instagram @mozzabintnasser

Punts d'atracció: Tànger i la construcció

A partir d'aquí, l'enfocament estratègic amb els països del Golf pèrsic ja està definit a través d'una ciutat, Tànger, i un sector, la construcció. D'una banda, Tànger com a ciutat portuària del nord del Marroc i objecte d'una intensa campanya de promoció econòmica. La idea a llarg termini del mateix rei Mohammed VI és convertir Tànger, gràcies al seu port, en un pol econòmic que miri als ulls Algecires, a l'altre costat de l'estret. La promoció de Tànger, que ja té un dinamisme prou atractiu per a empreses de logística emiratí com el gegant Emirates Logistics, vol més implicació dels països àrabs. A tall d'exemple, aquesta companyia va haver d'adquirir un nou terreny a la zona franca de Tànger Automotive City el juny de 2022, a causa de l'augment del volum de mercaderies que la companyia té previst tractar.

L'altre punt clau, el de la construcció, posa de relleu com el preu mitjà del metre quadrat de l'habitatge al Marroc s'ha disparat en 2,8% en el darrer trimestre, segons fonts del portal immobiliari Mubawat que analitza la fiabilitat del mercat immobiliari en el món àrab. El paradigma de la inversió estrangera massiva als països del nord d'Àfrica va començar a la dècada de 1990 quan van cridar l'atenció dels països del Golf. En aquesta dècada, el Marroc va ser la destinació del 14% de la inversió àrab per a projectes de construcció immobiliària no turística. Actualment, el regne Alauí intenta dirigir aquesta inversió, també lligada als serveis.

Més enllà del Mundial, el Marroc pot aprofitar la situació dels darrers temps. Actualment, ostenta la sèptima posició en el rànquing anual de competència econòmica del Fons Monetari Àrab, per davant de Líbia, Yemen o Qatar. En primer lloc, hi ha Aràbia Saudita, segon Argèlia i tercer Iraq. Però, a més, si comparem el Marroc amb els seus veïns, Tunísia i Algèria, l'economia marroquina ha rebut la inversió més gran des del 2003. I per a països com l'Aràbia Saudita, els Emirats Àrabs Units i Bahrain, la inversió al Marroc s'ha convertit en una forma de diversificar les seves activitats econòmiques, que sempre han estat molt dependents dels combustibles fòssils. Aquesta estratègia encara es troba avui a les agendes dels països àrabs del Golf.

Però aquesta posició de braços oberts promoguda pel govern marroquí no es limita al món àrab. El mateix monarca alauita, Mohammed VI, en el seu discurs del passat 6 de novembre amb motiu de l'aniversari de la Marxa Verda, va picar l'ullet a les inversions procedents del Regne Unit. Un nombre considerable d'empreses britàniques estan involucrades en projectes marroquins, especialment en energia eòlica offshore. Segons les dades oficials del Marroc, la inversió estrangera directa, només en el primer trimestre d'aquest any 2022 i amb xifres encara provisionals, ja ha rebut 1963,83 milions d'euros. La llista ha estat històricament dominada per França, que en el primer trimestre de 2022 es va enfrontar als Estats Units pel primer lloc. I nous inversors estrangers es poden sumar a la cursa si l'atractiu marroquí es reforça a través del futbol.