Les vendes de turismes i tot terrenys encadenen el novè mes a l'alça, però encara no s'han assolit els nivells d'abans de la pandèmia. I la inflació no ajudarà a aconseguir aquest objectiu el 2023. Tanmateix, les marques d'automoció instal·lades a Espanya ja van superar el 2022 la facturació d'abans de la pandèmia sense necessitat de vendre tants vehicles.

El mercat de turismes i tot terrenys va registrar un augment del 2,3% el setembre, amb un total de 68.083 unitats matriculades, mentre que en els nou primers mesos de 2023 acumula un creixement interanual del 18,5%, fins a les 711.380 unitats.

Les dades de matriculacions de setembre s'han retardat tres dies a causa d'un col·lapse del sistema de registre de la Direcció General de Trànsit (DGT), motiu pel qual un nombre significatiu de vehicles es van quedar sense matricular en els últims dies del mes.

Segons les dades d'Ideauto per a Anfac (fabricants), Faconauto (concessionaris) i Ganvam (venedors), els lliuraments al canal de particulars van créixer un 9,4%, amb 33.155 unitats.

Les empreses van adquirir un 4,9% més de vehicles que un any abans, amb 32.096 unitats, mentre que les firmes de lloguer van experimentar un descens del 43,9%, amb 3.552 unitats al setembre.

Entre gener i setembre, els lliuraments d'automòbils al canal de particulars es van situar en 302.086 unitats, un 14,5% més. Les empreses van adquirir 291.200 unitats en el període, un 14,2% més, mentre que les de rent a car van matricular 118.094 unitats, un 44,7% més.

Amb aquesta xifra registrada al setembre, s'encadenen nou mesos en positiu, acumulant 711.380 unitats, un 18,5% més que el mateix període de l'any anterior, si bé la dada és encara un 15,8% inferior a les vendes que es realitzaven el 2019, abans de la pandèmia.

Les emissions mitjanes de CO₂ dels turismes venuts al setembre se situen en 116,7 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut, un 1,3% inferiors que la mitjana d'emissions dels turismes nous venuts el mateix mes de 2022. En els nou primers mesos d'aquest 2023, les emissions se situen en 118,2 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut, un 2,2% menys que el mateix període de l'any anterior.

Les matriculacions de vehicles comercials lleugers van assolir el novè mes 11.061 unitats, fet que suposa un creixement del 15,5% respecte a l'any passat, mentre que en l'acumulat fins al setembre el mercat registra una millora del 20,6%, amb un total de 104.773 unitats.

Respecte a les vendes per canals, les empreses i els llogaters aconsegueixen créixer el novè mes respecte a l'any anterior, amb una millora del 22,1% i del 20,3%, respectivament, amb 8.231 unitats i 1.199 unitats. Per la seva part, les vendes a autònoms cauen un 11,2%, amb 1.631 unitats.

El setembre, les matriculacions de vehicles industrials, autobusos, autocars i microbusos van aconseguir un lleuger augment del 0,5%, amb un total de 2.338 unitats, en els tres primers trimestres d'aquest any van assolir les 23.049 vendes, millorant un 26,7% respecte al mateix període de l'any anterior.

Per tipologia, els vehicles industrials registren un descens del 12,2%, amb 1.705 unitats. Per la seva banda, els autobusos, autocars i microbusos, amb 633 vendes el mes, milloren un 54,8%.

Conseqüències de la inflació

En vista d'aquestes dades, el director de comunicació i màrqueting d'Anfac, Félix García, va destacar que "no són optimistes" per arribar a les 950.000 unitats venudes a final d'any, a causa de la persistència d'una inflació "a l'alça" i les dades de setembre, que no representen "una gran xifra" i que han estat marcades també per la incertesa política. No obstant això, ha posat en relleu que el setembre hagi acabat en positiu malgrat comptar amb un dia hàbil menys.

Per la seva banda, el director de comunicació de Faconauto, Raúl Morales, ha considerat que la millor notícia de les matriculacions de setembre són que deixen "un mercat estable". "De cara al tram final de l'exercici, el fet que hi hagi més estoc als concessionaris obrirà bones oportunitats per als compradors, però no serà suficient per canviar la nostra previsió de tancament que mantenim entre les 930.000 i 940.000 unitats matriculades", va declarar.

Finalment, la directora de Comunicació de Ganvam, Tania Puche, va remarcar que les matriculacions han travessat la seva "particular" costa de setembre, encara que ha matisat que, abans d'anticipar un canvi de tendència, cal tenir en compte que el mes ha tingut un dia hàbil menys i el bon comportament del canal de particulars, al qual ha qualificat de "termòmetre de la salut del mercat", que el mes passat va concentrar la meitat de les compres.

Facturació

Les marques d'automoció instal·lades a Espanya, bé amb producció industrial o només amb polítiques comercials, van facturar el 2022 un total de 70.392 milions d'euros, que suposen un increment del 15,8% respecte a l'any anterior i permet a la indústria superar els ingressos obtinguts abans del Covid, concretament els 69.500 milions de 2019, segons dades d'Anfac difoses el juliol passat. Els automòbils ja són un 30% més cars que abans de la pandèmia. No obstant això, l'augment dels ingressos no es va materialitzar en més beneficis, ja que el resultat net del sector, de 767 milions d'euros, va implicar una caiguda del 33%.