Al maig es van vendre 95.158 turismes, un augment del 3,4% en relació amb el mateix mes de l'any passat i un mes més, les compres de les empreses de lloguer estan tirant les matriculacions. El cinquè mes de l'any, el canal del rent a car va adquirir 27.599 turismes, un 27% més amb referència al mateix mes de 2023. No obstant això, es pot recordar que durant 2023 i, especialment 2022, el lloguer va patir una retallada del subministrament d'unitats degut, ja que davant de l'escassetat de l'oferta per la crisi dels microxips, els fabricants van donar prioritat en el lliurament de cotxes als seus concessionaris, en detriment del lloguer. En els primers cinc mesos de l'any, s'han comprat 404.339 turismes, el 6,8% més que en el mateix període de l'any passat.

A Catalunya, les vendes de turismes segueixen en caiguda lliure, amb un descens del 13,1% en relació amb el mateix mes de l'any passat, amb 9.665 unitats matriculades, davant les 11.124 de l'any passat.

Tanmateix, els altres dos canals, particulars i empreses, han tingut un comportament molt més modest. Les famílies van comprar el mes 37.421 turismes, un 2,5% d'augment, i les empreses 30.138, amb un descens de l'11%. En l'acumulat de l'any, els particulars han adquirit 178.583 turismes, amb una pujada del 8%; les empreses, 143.316, un 12,2% de caiguda, i el lloguer, 109.985, un 45% de creixement amb referència als cinc primers mesos de l'any passat.

Malgrat el creixement del mercat general de turismes, les vendes d'electrificats s'han estancat, destaquen les patronals del sector Anfac (fabricants), Faconauto (concessionaris) i Ganvam (tallers). Al maig, s'han registrat 9.180 turismes electrificats (elèctrics cigars i híbrids endollables) el que suposa una caiguda de l'11,9% davant maig de 2023. Aquesta xifra situa al mercat electrificat en el 9,7% de quota total, prop de dos punts percentuals menys que fa un any i empitjorant el registre. En el total de l'any, el mercat creix un 3,5%, amb 45.154 unitats, però només amb el 10,4% del mercat total, xifra que està per sota de la registrada el 2023, que va ser del 10,8%.

Les emissions mitjanes de CO₂ dels turismes venuts al maig es queden en 119,1 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut, un 1,4% més gran que la mitjana d'emissions dels turismes nous venuts el mateix mes de 2023. En el total de l'any, es registra una mitjana de 117,8 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut, un 0,78% inferior.

Matriculacions per motorització

Les matriculacions de vehicles 100% elèctrics (BEV) van caure al maig un 0,4% amb 4.393 unitats venudes, sent la cinquena motorització amb una quota del 4,6% el més a Espanya. Tanmateix, en l'acumulat de 2024 augmenten les seves vendes un 6,5%, fins a 19.611 unitats. Les vendes d'híbrids endollables (PHEV) així mateix van caure un 20,3%, amb 4.787 unitats matriculades i amb una quota del 5%, mentre que en l'acumulat de l'any creixen un 1,3%, fins a 25.543 unitats.

Els vehicles de gasolina, la primera propulsió del mes de maig, cauen en matriculacions, amb 39.820 unitats, un 1,8% menys interanual, i una quota de mercat del 41,8%. Així, els híbrids elèctrics no endollables (HEV) són els únics que creixen en vendes el maig, amb 34.079 unitats matriculades, el que representa un augment del 25,4% respecte al cinquè mes de 2023 i una quota del 35,8%. El dièsel, del seu costat, sent la tercera motorització del mercat espanyol al maig, també cau un 15,4% fins a les 9.792 matriculades.

En l'acumulat l'any, la gasolina es manté al capdavant, amb 176.981 unitats (+1%), seguits pels híbrids no endollables, que pugen un 26,4%, fins a les 153.557 unitats, i el dièsel, amb 43.090 unitats (-21,7%). Els vehicles electrificats (BEV i PHEV) acumulen 5.154 unitats entre gener i maig.

Marques i models

El turisme més venut al maig ha estat el Citroën C3 (2.823 unitats) i, el top-5, el completen el Peugeot 2008, el Dacia Sandero, el Renault Clio i el Hyundai Tucson. L'any, segueix al capdavant el Dacia Sandero (13.068 cotxes), seguit pel Toyota Corolla, el Seat Eivissa i el Hyundai Tucson. Per constructors, Toyota repeteix com la marca més comprada, 8.187 turismes el mes i 40.088 l'any gràcies a la seva àmplia gamma d'híbrids no endollables. Després d'ella, Hyundai, Peugeot, Volkswagen i Renault.

Comercials

Respecte a les furgonetes, aconsegueixen un fort creixement del 29% el més, amb 15.565 unitats i en els cinc primers mesos, acumulen 69.096 matriculacions, que suposa un 21,5% més que el mateix període de l'any anterior. Respecte a les vendes per canals, tots registren un creixement. Els llogaters amb 3.104 vendes són els que més augmenten, amb 99,2% més. D'igual manera, les empreses amb un 12,6% més i 9.841 unitats, i els autònoms, amb un augment del 48,8% i 2.620 vendes, mantenen un camí de millora el mes.