Les matriculacions de turismes i tots terrenys van ascendir al febrer a 81.348 unitats, un 9,93% més que el mateix mes de l'any passat, impulsats per les adquisicions de les empreses llogateres, que s'han disparat gairebé un 90%, per aprovisionar-se de cara a Setmana Santa, que aquest any és al març. Segons han informat aquest divendres les patronals de fabricants, Anfac; concessionaris, Faconauto, i distribució, Ganvam, en els dos primers mesos de l'any les matriculacions acumulen una pujada interanual del 8,7%, amb 150.033 unitats, tot i que encara s'està un 22,8% per sota de les xifres prepandèmia.

El canal d'empreses, amb 28.546 matriculacions, ha experimentat un descens del 10,9% al febrer; mentre que en el de llogateres s'ha disparat un 89,7%, fins a les 18.015 unitats, en tant que en el més nombrós, el de particulars, les matriculacions han crescut un 7,2%, fins a 34.787 unitats. Les matriculacions de turismes i tots terrenys a Espanya han arrencat a l'alça en els dos primers mesos de 2024, després que l'any passat augmentessin un 16,7% respecte a 2022, que van descendir un 5,4%.

El director de Comunicació i Màrqueting d'Anfac, Félix García, ha dit, després de conèixer-se les dades de febrer, que l'objectiu continua sent superar el milió de turismes venuts aquest any, la qual cosa no passa des de 2019, ja que cal recuperar volums de venda de vehicles per baixar la mitjana d'edat del parc automobilístic, de 14,2 anys, i augmentar la quota de vehicles de baixes i zero emissions, que són ara només el 5,7% del parc circulant. Per la seva part, el director de Comunicació de Faconauto, Raúl Morales, ha manifestat que les matriculacions de febrer confirmen l'atonia d'un mercat en el qual es matriculen poques unitats, si bé cita l'excepció de Galícia, on la Xunta ha posat en marxa un pla de renovació de vehicles i les vendes han crescut prop d'un 30%. La directora de Comunicació de Ganvam, Tania Puche, ha destacat que les matriculacions sumeixen ja 14 mesos de creixement, si bé ha recordat que es continua encara un 20 % per sota dels nivells prepandèmia i que, segons les previsions de Ganvam, el 2024 es tornaran a quedar a les portes del milió d'unitats.

Quant als vehicles industrials i autobusos, les seves matriculacions van augmentar al febrer un 41,3%, fins a les 3.052 unitats, i en els dos primers mesos de l'any han crescut un 24%, amb 4.925 unitats.

Per marques, al febrer Peugeot s'ha situat al capdavant de les vendes, amb 6.151 unitats matriculades, encara que seguida molt de prop per Toyota, amb 6.085 i que en els dos primers mesos de l'any lidera les vendes, amb 13.700 unitats, a distància de Seat. El Dacia Sandero, que va ser el cotxe més venut a Espanya el 2023, amb 27.951 matriculacions, manté el seu lideratge el 2024, amb 4.857 unitats des de començament d'any, de les quals 2.354 correspon a febrer.

Vehicles electrificats

Per tecnologies, les matriculacions de vehicles electrificats (100% elèctrics més híbrids endollables) de tota mena (turismes, dues rodes, comercials i industrials) van augmentar un 6,3% al febrer, fins a assolir les 10.568 unitats, i en els primers mesos de l'any van augmentar un 4,8%, fins a les 19.697 unitats. Segons dades de l'Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls de la Mobilitat Elèctrica (Aedive) i de Ganvam, només el mes de febrer un 11,6% de totes les matriculacions de turismes van ser de models electrificats (cigars més híbrids endollables), lluny del 22% de la mitjana europea.

Les matriculacions de vehicles 100% elèctrics de tota mena van descendir un 2,8% al febrer, fins i tot les 4.967 unitats, i en els dos primers mesos de l'any un 3,6%, fins a les 9.498 unitats. No obstant això, les matriculacions de turismes 100% elèctrics mantenen la seva tendència a l'alça, amb un augment del 9,1% el febrer (3.901 unitats) i des de començament d'any pugen gairebé un 7% (7.371 unitats).

Les vendes de tota mena vehicles híbrids endollables van augmentar un 16% el febrer, que se'n van vendre 5.601, i un 14% des de començament d'any; sent l'increment només en turismes híbrids del 15,5 % al febrer i del 13,7% des de començament d'any. En les tecnologies convencionals, al febrer van augmentar les matriculacions de turismes de gasolina un 3,7%, fins a les 32.659 unitats, mentre que les dels dièsel van baixar un 17,4%, fins a les 8.280; encara que des de començament d'any ambdues cauen, un 1,3% en el cas dels cotxes de gasolina i un 14,2% en el dels dièsel.