El sector del retail, optimista de cara a les vendes d'aquest any i el vinent. Segons el Baròmetre del Retail 2024 elaborat per la consultora tecnològica Seidor i la consultora Atrevia i amb la col·laboració d'Esade Alumni, el 60% dels retailers preveu que el volum de vendes per a aquest any i el que ve sigui superior al de 2023. L'informe aborda els avenços cap a un retail cada vegada més personalitzat per al consumidor, impulsat per la intel·ligència artificial (IA) i la IA generativa. A més, en destaca com la botiga física està recuperant el seu protagonisme, en un context en el qual el consumidor exigeix una quantitat d'informació més gran, tant en logística per conèixer l'estat de les seves comandes com en temes relacionats amb la sostenibilitat, entre d'altres.

En aquest sentit, Javier Alonso, Màrqueting & Commerce Senior Advisor a Seidor ha remarcat que el volum agregat de vendes al sector ha crescut un 6,4% en comparació amb l'any passat i ha recordat que ocupa el 9% de la població activa dels treballadors en aquest país i representa el 5,4% del PIB. "Les expectatives són bones, però ens enfrontem a diversos reptes", ha assenyalat Alonso, que ha agregat que segons l'informe, 1 de cada 4 enquestats assegura que la manera de fer negocis canviarà per la situació actual d'inestabilitat.

"El talent cada vegada és més escàs"

Així mateix, l'estudi detalla 5 aspectes clau en les vendes actuals: el client i les seves necessitats, la botiga física i la seva recuperació, la hiperpersonalització, la falta de talent i la logística. "Els clients aposten cada vegada més pel consum local i sostenible. Encara que cada vegada són més lleials a les seves marques de referència, es fixen en la procedència dels productes i són més conscients de les seves compres", ha explicat Alonso. Respecte als establiments físics, des de Seidor han indicat que cada vegada hi ha més afluència en els comerços i que s'està "reforçant" la compra experiencial. "Està guanyant pes el component humà, la personalització de compra i l'agilitat en els processos". Sobre el talent, Alonso ha destacat que "cada vegada és més escàs" i que la intel·ligència artificial pot sumar en un "entorn laboral en reconstrucció permanent".

La rotació al sector del retail se situa entorn del 30%

Per la seva part, la directora de Consum d'Atrevia, Mónica Colmenero, ha recordat que "seguim immersos en un context inestable en l'àmbit geopolític on les regles de joc de l'ecosistema marca, comunicació, client i empleat continuen canviant a una velocitat massa ràpida". Així, l'experta en consum ha indicat que els retailers assenyalen la comunicació interna i externa "com un repte a assolir" que els permetrà guanyar rellevància entre els seus públics d'interès i generar vincles duradors a través de l'emoció entre els seus principals stakeholders.

Finalment, i també sobre el talent, Colmenero ha argumentat que la rotació al sector del retail se situa entorn del 30%. "El relleu generacional ha posat sobre de la taula un canvi de paradigma que ha portat els directors de recursos humans a posar el focus en generar compromís a través de la fidelització i a pensar en la satisfacció de l'empleat".