Des de l'any 2006, totes les edicions del Mobile World Congress han perseguit l'esperança de confiar a tenir Apple com una de les seves marques més importants. Però mai no ha estat així i tan sols de forma residual, Apple va treure el cap pel MWC de Barcelona entre el 2016 i el 2017 amb alguns estands sobre aplicacions que, amb prou feines, podíem distingir el logotip de la seva poma. Ara que arriba a una maduresa contrastada, aquest gran saló de les telecomunicacions ja no va a remolc de les firmes tecnològiques i s'ha reorientat més cap al seu contingut.

Des de la passada edició de l'any 2024, l'excusa del nom del congrés, 'Mobile', ha quedat com un record de marca: l'objectiu no és presentar les últimes novetats en telèfon intel·ligent únicament, també intercanviar debats sobre cap a on va la tecnologia, el quan arriba de forma definitiva el 5G per a tothom i, especialment, com la IA s'ha convertit en protagonista absoluta. Per tot això, Apple ja no desperta l'interès mediàtic, pràcticament monopolitzat en l'era de Steve Jobs i passa a ser un actor més, però no imprescindible.

Pràcticament, és impossible que tornem a veure Apple a curt termini participant des de Fira Barcelona, però també en qualsevol altra conferència que ell no domini de principi a final. Tot el que ha de dir el deriva, en els últims temps, a la seva pròpia Conferència Mundial de Desenvolupadors (WWDC) que se celebra en format línia i de forma gratuïta per a tots els desenvolupadors. Després de l'èxit dels esdeveniments virtuals dels últims anys, la WWDC es dedica a destacar les innovacions més recents en iOS, iPadOS, macOS, watchOS i tvOS, i posa en contacte els desenvolupadors amb els enginyers i les tecnologies d'Apple perquè puguin continuar revolucionant el món de les apps i les experiències interactives. "L'objectiu de la WWDC sempre ha estat oferir un punt de trobada on socialitzar i sentir-se part d'una comunitat", afirma Susan Prescott, vicepresidenta de Relacions amb Desenvolupadors Internacionals i Màrqueting per a Empreses i Educació a Apple, en un comunicat recent de l'empresa.

L'empremta de la poma en aquesta edició del Mobile

No obstant això, és possible que Apple estigui representada indirectament a través dels seus socis i desenvolupadors que participen en l'ecosistema d'iOS i macOS o presència d'alguns treballadors de la marca en el congrés. Encara que Apple no participa oficialment, la presència de figures destacades com Steve Wozniak, cofundador d'Apple, suggereix que la influència de la companyia serà present en les discussions i activitats de l'esdeveniment i us ho explicarem tant en iSenacode com en VBappleworld.

Convencions amb un públic concret

Al cap i a la fi, aquest model no ens ha de sorprendre. Apple va per lliure i fa massa temps que juga la seva pròpia lliga: des del mateix sistema, la manera de concebre el programari o navegar en l'espai que ens ofereix la seva pantalla, fins a trencar amb els sistemes tradicionals d'office per treballar amb un simple word o excel. I si algú el titlla de ser massa tancat, aquest gegant americà respon amb noves propostes que sedueixin únicament aquell perfil de públic que no vol perdre. Un exemple pràctic és el repte que ofereix als estudiants de programació amb el Swift Student Challenge. Swift Playgrounds és una app revolucionària per a iPad i Mac que ensenya a programar amb Swift i ofereix l'oportunitat de crear un projecte d'app a Swift Playgrounds de lliure elecció i enviar les creacions per entrar en un concurs.