Amb quatre càmeres, pantalles plegables i fins i tot sense botons. No baixen dels 200 euros i poden superar el miler, no duren més de quatre o cinc anys i quan en surt un de nou hi ha cues infinites per poder-ne aconseguir un. Així és com coneixem actualment els telèfons mòbils, com una extensió del braç i sense poder viure sense ells; però, com va començar tot? Inventat per l'italià Antonio Meucci l'any 1854, l'objectiu era connectar la seva oficina amb el dormitori per poder parlar amb la seva parella malalta al llit. L'aparell podia transmetre senyals acústics a distància a través de senyals elèctrics. Tanmateix, per dificultats econòmiques, Meucci només va poder presentar una breu descripció del seu invent, sense formalitzar la patent.

Va ser el 1973 quan Martin Cooper va realitzar la primera trucada amb el model Motorola DynaTAC 8000 X, a Nova York, el qual es va comercialitzar a partir de 1984. Aquest dispositiu costava 4.000 dòlars (ara el seu valor ha ascendit fins als 10.900 dòlars) i la seva bateria tenia una hora d'autonomia en conversa. Pesava uns 800 grams i mesurava 33 centímetres de llarg.

Als anys 90 Motorola i Nokia lideraven el mercat

Uns anys més tard, a la dècada dels 90, es va fer popular el Nokia 2146. Tenia un pes de 235 grams i mesurava 14,8 centímetres de longitud. En aquella època Motorola i Nokia compartien pràcticament la totalitat del mercat fins que Nokia va llançar el seu exitós Nokia 2100. L'empresa va estimar vendre unes 400.000 unitats, però va acabar comercialitzant-ne més de 20 milions.

Després del Nokia, el 2004 va aparèixer el Motorola RAZR, el mòbil plegable que va canviar a tota una generació. Marc d'alumini, disseny elegant i fi com mai no s'havia vist abans. Així és com Motorola va voler desbancar al número u en aquell moment, que era Nokia, i va treure al mercat el primer Motorola amb gran càmera, que la companyia va llançar després d'una col·laboració amb Kodak, el Motorola ZN5.

Evolució dels telèfons Nokia

Irrupció de la Blackberry i l'iPhone

A mitjans de 2009, quan Nokia i Motorola capitanejaven el sector, va arribar l'iPhone 3GS. Considerat un telèfon intel·ligent de gamma alta, incloïa millores de rendiment i una càmera amb capacitat de vídeo i control de veu. A més d'altres característiques addicionals com el correu electrònic tipus push i un sistema de navegació, l'iOS 2.0 va iniciar la botiga virtual App Store, la nova plataforma de distribució per a aplicacions de tercers.

Un altre dels mòbils que va revolucionar al món sencer va ser la Blackberry amb el seu teclat complet, un fet inusual en aquell moment. Amb el dispositiu es podien enviar missatges, accedir al correu electrònic, enviar i rebre pàgines web i implementar una agenda per organitzar les tasques. El 2011, Blackberry comptava amb el 3% sobre totes les vendes i els seus serveis estaven disponibles a 91 països i a més de 500 operadors a escala mundial.

Després del teclat complet de la Blackberry, el 2009 Samsung va presentar el Galaxy Note, el seu primer mòbil amb pantalla tàctil. El telèfon tenia una pantalla de 3,2 polzades, una càmera de 5 megapíxels amb autofocus amb flaix i pesava 114 grams. Després d'aquest Samsung va aparèixer el Galaxy i les seves variants, el Note, les tauletes i el més recent, el Galaxy Tri-Fold. Aquest telèfon compta amb dues frontisses i tres pantalles que es plega en tres parts. El seu preu? Ronda el miler d'euros.

Evolució de l'iPhone

Marques preferides pels espanyols

Segons un estudi d'ideaolo, Samsung, Apple i Xiaomi són les marques que lideren el mercat espanyol. El 2016, el telèfon més demandat va ser el Samsung Galaxy S6, durant els anys 2017 i 2018 Xiaomi va desembarcar a Espanya i es va posicionar com una de les marques favorites dels ciutadans espanyols. Un any més tard va ser el gegant Apple el que liderava el rànquing i en aquests últims anys Samsung i Apple han competit per estar al top 1 mundial.