Fabricants de cotxes i concessionaris es queixen de la ineficiència del Pla Moves III pels retards en els pagaments, la qual cosa obliga els compradors de cotxes elèctrics a avançar els 7.000 euros en espera de poder cobrar-los. Des del sector es quantifica entre 12 i 16 els mesos l'espera, ja que depèn de cada comunitat autònoma, encara que des de les gestores especialitzades eleven el temps al cap de 20 mesos. El que sí que és oficial, és quants diners s'han pagat: de les peticions per valor de 1.305,9 milions d'euros, a 23 de setembre s'han abonat 707,8 milions, poc més de la meitat (54%), segons dades de l'IDAE (Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia), dependent del Ministeri de Transició Ecològica.

Es pot recordar que el Moves III està en marxa des d'abril de 2021, quan es van aprovar els primers 400 milions, i el novembre de 2022, es va ampliar als 1.200 milions que estan encara repartint-se. Però encara més sorprenent és que, en el cas del Moves II -l'anterior edició- el percentatge de pagament és menor, el 45%, malgrat que es va tancar el 2021.

En l'actualitat, el romanent del Moves III és de 41 milions d'euros, perquè el pressupost disponible és de 1.347 milions i les peticions han arribat a 1.306 milions d'euros. De tota manera, el complex sistema dels ajuts al cotxe elèctric -que tant critiquen des del sector- permet que les comunitats autònomes acceptin més ajuts, malgrat que hagin esgotat ja els fons que l'IDAE els ha assignat.

Cuadaro de Teresa Ribera. EP
Cuadaro de Teresa Ribera. EP

Així, des de 2021 quan va arrencar l'actual pla al passat 23 de setembre, l'Estat ha assignat 1.182,8 milions d'euros entre les 17 comunitats autònomes i les dues ciutats autònomes i, tanmateix, les sol·licituds excedeixen en aquests moments els 1.306 milions d'euros, per la qual cosa hi ha 124 milions en peticions per sobre del pressupost assignat. No obstant això, el Ministeri de Transició Ecològica ha anat dotant la IDEA amb successives ampliacions pressupostàries per poder fer front a les peticions que han arribat una vegada sobrepassada l'assignació i a finals de l'any passat va ampliar fins al juny el Moves III que s'ha estès fins i tot el 31 de desembre.

Assignar 164 milions

La primera dotació, el 2021, va ser de 400 milions i a finals de 2022, es va completar fins a 1.200 milions d'euros actualment assignats. Però les peticions per a la compra de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega han continuat arribant i a finals de juny d'aquest any, dels 1.200 milions, ja eren compromesos 1.108 milions. Així, aquell mes, el govern espanyol va aprovar 150 milions més procedents dels fons europeus, que completen els 1.347 milions que declara l'IDAE. Ara bé, aquests 150 milions són compromesos, encara que no assignats a les comunitats autònomes -ni, per tant, lliurats perquè liquidin les peticions pendents-, i per això l'IDAE anuncia una nova assignació per als dies vinents de 164 milions fins a completar els 1.347.

Però tenint en compte que les peticions sobrepassen els 1.306 milions, només quedarien disponibles 41 milions per arribar a final d'any, ja que el Moves III finalitza el 31 de desembre. Tanmateix, no sembla que vagi a veure problemes de diners per a l'últim trimestre, ja que el juny, juntament amb 150 milions dels fons comunitaris, s'han aprovat uns altres 200 milions dels pressupostos generals de l'Estat que es podrien assignar als territoris si les demandes superen el límit dels 1.347 milions.

Retards per CCAA

Les comunitats autònomes han reconegut -en conjunt- que només han abonat, a 23 de setembre, el 54% dels diners que han sol·licitat els seus residents per a la compra d'un elèctric o un carregador i que, dels diners que han rebut de l'Estat, han repartit el 60% als beneficiaris dels ajuts. Una lentitud en la gestió que no ha tingut el mateix ritme entre les 19 entitats gestores del Moves III.

Catalunya ha estat la més eficient, ja que ha rebut sol·licituds per valor de 226,4 milions d'euros i ha resolt el 72% (162,2 milions d'euros), quan la mitjana d'Espanya és del 54%. Només és per sobre Melilla, amb un 80% de resolució (un 37% Ceuta). Després de Catalunya, Navarra ha resolt el 66% de les sol·licituds rebudes, Madrid el 64%; Andalusia 62% i Galícia 59%. A la cua, Múrcia només ha acabat el procés del 12% de les sol·licituds rebudes, Extremadura el 17%, Astúries el 21% i La Rioja el 23%.

Incertesa

Daniel Pérez, de la Gestoria EV, especialitzada en la tramitació d'ajuts per a la compra de cotxes elèctrics i instal·lació de carregadors, insisteix en les diferències entre les diverses comunitats autònomes. En general, les sol·licituds es realitzen a través dels concessionaris, en la compra del vehicle, i dels instal·ladors dels carregadors, per al punt de càrrega, encara que en algunes comunitats es pot reclamar de forma directa. A Madrid, Galícia, País Basc, Andalusia i La Rioja és obligatori que el tràmit es porti des dels concessionaris, però com comenta Pérez, n'hi ha molts, amb poques vendes d'elèctrics, que recorren als seus serveis.

I en algunes comunitats per concedir l'ajuda s'exigeix que el resident hi ha comprat un concessionari de la mateixa comunitat, que limita l'elecció i, fins i tot, impedeix d'adquirir cotxes de marques amb una xarxa de concessionaris limitada.

Un procés que es converteix en un calvari. Primer, perquè quan es compra el cotxe no se sap si la comunitat autònoma té encara pressupostos disponibles. En aquest moment, el comprador està "en espera" de rebre una comunicació, que pot demorar-se entre 3 i 6 mesos, segons comunitat, que se li ha concedit l'ajuda. En aquell moment passa ja a ser "en la llista", pendent que la seva autonomia li faci la transferència de fins a 7.000 euros, que es pot tardar entre 12 i 16 mesos.

Respecte a la paperassa, en la compra es demana la factura proforma de l'adquisició del cotxe, la fitxa tècnica, el DNI i el número de compte en el qual ingressar la subvenció. Posteriorment, quan rebi la comunicació que se li ha concedit l'ajuda, haurà de lliurar nous papers que, generalment, li ha sol·licitat prèviament el concessionari.

Moves IV

Mentre durin els diners pressupostats fins al desembre, els compradors podran continuar demanant la subvenció. Tanmateix, a partir de 2025 s'hauria d'aprovar un nou Moves, el quart, el que depèn de si hi ha uns nous pressupostos generals. El que en aquests moments és una incògnita, per la qual cosa queden al davant uns mesos d'incertesa.