El Nadal, en termes de vendes, és una de les èpoques clau per a les marques. Avui dia no només han de preparar la seva producció i adaptar a la demanda d'aquest període, sinó que també han d'anticipar, dissenyar i llançar les estratègies de màrqueting per maximitzar l'abast i els resultats. Per tal de poder guiar les companyies en el coneixement dels hàbits de consum durant aquestes dates, Elogia, l'operadora de negocis digitals especialitzada en Full Digital Commerce de VIKO, presenta el seu estudi anual de “Hàbits de Compra a Espanya Nadal 2024".
Tal com afirma Álvaro Gómez, CEO d'Elogia Spain, “aquest Nadal reflecteixen un canvi en els hàbits de compra dels consumidors, amb un protagonisme més gran en el canal online i un augment en la despesa mitjana dels espanyols”. A això afegeix “les marques s'han d'adaptar a aquesta realitat oferint experiències omnicanal i estratègies personalitzades per captar l'atenció dels compradors”. Una de les dades clau que emfatitza la importància d'aquestes dates és la despesa mitjana, que no deixa d'augmentar. Aquest any, a Espanya es preveu un pressupost mitjà per persona de 243€ de mitjana en regals, superant els 218€ del 2023.
El Black Friday es menja en Nadal?
Els consumidors ho tenen clar: el 46% dels consumidors espera fer les compres durant el desembre. I és que només el 33% aprofita les promocions del Black Friday per avançar-se. Tot i això, el 10% optarà per les rebaixes del gener, una tendència en augment entre els menors de 45 anys. Tot i haver augmentat la despesa en regals, el 44% d'enquestats declara que no en comprarà més quantitat aquest Nadal, en relació amb l'anterior, mentre que un 21% sí que ho farà.
Aquest any augmenta respecte als anys posteriors la despesa prevista per als regals nadalencs, aconseguint una mitjana de 243€ en les compres. És una dada d'especial rellevància, ja que només el 2021 la despesa va estar a prop d'aquesta xifra i va arribar als 240€. Seguint aquesta línia, són les dones les que pensen realitzar una despesa superior a la dels homes durant aquest període , situant-se la d'elles en 264€ i la d'ells en 221€. Però si es parla de generacions, seran els més grans de 55 anys els que preveuen gastar més en regals (268€ de mitjana).
La botiga física continua tenint corda
A diferència del que passa durant el Black Friday, on els marketplaces són el lloc de compra de referència dels consumidors, les compres de Nadal estan més repartides entre els marketplaces (60%) i botigues físiques/grans magatzems (58%) . D'altra banda, un 39% afirma que comprarà els regals nadalencs a les webs de les principals marques i un 12% ho farà a través de xarxes socials, dada que augmenta lleugerament respecte al 2023 especialment entre les dones (17%), els més joves (19%) i el target de 35-44 anys (18%).
Del canal en línia, Amazon es manté com el marketplace de referència per al 85% dels enquestats, seguit per El Corte Inglés (40%), Shein (25%), Aliexpress (24%) i Carrefour (21%). No obstant, una cosa que Black Friday i Nadal comparteixen és que les compres en línia (53%) lideraran aquesta època, davant de les compres a la botiga (47%) . A més, el canal online també regna a les cerques, ja que 7 de cada 10 enquestats assegura que buscarà informació a internet abans de comprar els seus regals. En concret on més es buscarà serà a Amazon, eBay, Aliexpress i similars (47%) , als cercadors d'internet (41%) ia les webs de les marques/productes que els interessen (41%).
Moda i tecnologia
Com en anys anteriors, Moda (59%) lidera la intenció de compra, especialment entre les dones (65%) i els menors de 35 anys (66%) amb una despesa mitjana que puja a 149€ , dada força similar a l'any anterior. La majoria ho farà a marketplaces (64%), com Amazon, El Corte Inglés, Zalando i Shein, i botigues físiques o grans magatzems (62%). Per darrere de Moda, Tecnologia (41%), es consolida com la segona categoria més rellevant, seguida de Calçat (35%), Oci (30%), Bellesa (29%), Esports (25%) i Llar (22%).
Sabent que és una època marcada per la publicitat i les grans estratègies de màrqueting, l'estudi revela que 6 de cada 10 persones ( 62%) consideren que la publicitat durant aquestes dates no influirà en les seves decisions, especialment per als més grans de 55 anys (71%). Els que sí que creuen que la publicitat pot influir en les seves compres nadalenques - principalment els menors de 35 anys (50%) - assenyalen les xarxes socials (30%), concretament en el cas de les dones (34%) i les noves generacions (46%), ia la publicitat que veuen en línia (28%), especialment en els homes (34%) i majors de 55 anys (58%). Per a tots dos casos, afirmen ser les que poden tenir una capacitat d'influència més gran per a l'elecció de les compres nadalenques.
Fora d'això, un 33% declara tenir en compte les recomanacions dels seus éssers estimats en comprar regals , mentre que un 23% prioritza les opinions d'altres compradors en línia . Igualment, de manera residual, un 21% no es deixa influir per les opinions externes i pren les seves decisions de manera independent, una opinió molt accentuada en els homes (25%) i els més grans de 55 anys (36%).