Netflix va perdre més d'un milió d'usuaris a Espanya en el primer trimestre de 2023, segons el grup d'investigació de mercat Kantar. La mà dura de Netflix contra l'ús compartit ha provocat una caiguda immediata de subscriptors. A començaments de febrer, Netflix va llançar la seva campanya més comentada contra l'ús compartit de contrasenyes a Espanya, la qual cosa es va traduir en una pèrdua immediata d'un milió d'usuaris.

La multinacional d'entreteniment espera que, amb el temps, molts d'aquests usuaris tornin al servei pagant una subscripció, però la tendència actual mostra que això està lluny d'estar garantit. L'efecte instantani és que Netflix té molts menys espectadors: la plataforma gairebé va triplicar la seva taxa d'abandonament en el trimestre en comparació amb el període anterior, i prop de la meitat dels usuaris que van abandonar la plataforma van dir que no pagaran pel servei.

Les projeccions de Netflix per al pròxim trimestre són preocupants

Curiosament, no hi ha un fort biaix demogràfic dels usuaris que van cancel·lar el seu compte, la qual cosa indica un rebuig més rotund de les mesures per acabar amb les contrasenyes compartides. I les projeccions per al pròxim trimestre són preocupants: el 10% dels subscriptors que es van quedar a Netflix diu que planeja donar-se de baixa en el segon trimestre de l'any, una xifra molt per sobre de la mitjana observada en trimestres anteriors.

"Per descomptat, existeixen riscos inherents a la restricció de l'ús compartit de contrasenyes, sobretot si recordem que el 2017 Netflix animava a compartir comptes. La pèrdua d'alguns usuaris era d'esperar, però perdre més d'1 milió de subscriptors en poc més d'un mes té conseqüències importants per a Netflix i influirà en la seva decisió de seguir amb la seva mesura nivell mundial. Monitorar els pròxims trimestres per veure quants d'aquests consumidors decideixen tornar a subscriure's serà clau per a l'estratègia de Netflix en aquest àmbit", assenyala Mayte González, Media & Shopper director de la divisió Worldpanel de Kantar.

Reacció en cadena de cancel·lacions

Una tarifa similar es va introduir a Portugal i Nova Zelanda després de la seva implantació a diversos països llatinoamericans. "Veiem una reacció de cancel·lació a cada mercat quan anunciem la notícia", va reconèixer Netflix a la presentació dels resultats del primer trimestre, esperant que la caiguda sigui momentània abans que els usuaris que no van pagar comencin a abonar una quota.

"Al Canadà, que creiem que és un predictor fiable per als Estats Units, la nostra base de membres de pagament és ara més gran que abans del llançament de l'ús compartit de pagament i el creixement dels ingressos s'ha accelerat i ara està creixent més de pressa que als Estats Units.", va assegurar Netflix a començaments d'abril, segons recull Bloomberg.

A tot el món, més de 100 milions de persones utilitzen un compte de Netflix per la que no paguen. Més de la meitat dels usuaris de Netflix perduts en el primer trimestre de 2023 tenien una subscripció a Prime Video, el que significa que Amazon continua estant ben situat per veure un augment de la participació en els pròxims trimestres.