En els 2000 es va convertir en la companyia més valuosa d'Europa, va aconseguir ser l'empresa de telèfons mòbils més grans del món i va crear un dispositiu "irrompible". El gegant de les telecomunicacions Nokia va ser l'empresa líder del sector en la dècada dels noranta i en els 2000, però la seva història comença molts anys abans. Nokia es va crear el 1864 a Finlàndia, a prop del riu Nokianvirta, d'on va sortir el nom de la companyia, fabricant fusta i paper. L'enginyer i empresari Fredrik Idestam, amb l'ajuda de la seva dona, van arrencar la companyia i uns anys més tard van obrir una segona fàbrica. En aquell moment, el negoci va viure un gran auge impulsat per la industrialització europea i, amb el creixement de la indústria, es va començar a desenvolupar una petita ciutat, a la qual també se la va batejar amb el nom de Nokia.

No va ser fins 100 anys més tard, el 1960, quan Nokia va fer el salt al sector de les telecomunicacions. Fins aleshores, el negoci creat per Idestam estava enfocat en el camp de la fusta i la papereria. En aquell moment l'empresa va decidir crear un departament d'electrònica, apostant per les radiotransmissions, aprofitant la tecnologia dels semiconductors, que en aquell temps començaven a despuntar.

El primer telèfon de Nokia pesava 5 quilos

El 1967 la companyia va introduir el sistema de modulació de codis per polsos i dos anys més tard, Nokia era líder del sector. Durant aquells anys la firma va introduir les xarxes de telefonia, les telecomunicacions de ràdio i militars, fins que en els 80 va arribar el telèfon mòbil. Va ser el 1981 quan Finlàndia, gràcies a Nokia, es va convertir en el primer país del món amb servei de telefonia mòbil i poc més tard la companyia va llançar Mobira Talkman, el primer telèfon portàtil. Pesava uns 5 quilos i no va ser fins a pràcticament la dècada dels 90 que Nokia va llançar Mobira Cityman, un telèfon que tenia un pes aproximat 760 grams. En aquell moment Mobira Cityman va ser una revolució, encara que era difícil de sostenir i la bateria tardava més de 4 hores a carregar-se. Però va ser el primer mòbil portable.

Evolució dels telèfons Nokia

Auge de la companyia

La posició de Nokia va anar creixent fins que el 1998 es va convertir en la marca de telèfons més venuda del món. Aquell mateix any, l'empresari Bill Gates es va posar en contacte amb el president de Nokia per plantejar-li la creació d'un sistema operatiu conjunt entre la companyia i Microsoft amb l'objectiu de dominar el sector com ho havia fet Windows amb els PC. Tanmateix, el projecte mai no va arribar a materialitzar-se.

Un temps més tard, la multinacional va introduir els seus models més mítics, com el Nokia 1100, que el 2007 va ser considerat el més venut de la història, el Nokia 2110, que va ser el primer dispositiu que enviava i rebia missatges SMS i un temps més tard va arribar l'indestructible 3310, el dispositiu que va revolucionar el món sencer en incorporar el joc Snake.

Caiguda de Nokia

Aproximadament una dècada més tard, els seus competidors van començar a despuntar i marques com Apple o Blackberry es van anar fent un lloc al mercat. Aquestes empreses anaven creixent cada vegada més i, mentre Nokia era una firma consolidada en aspectes de hardware, Apple i Blackberry destacaven pels telèfons intel·ligents amb serveis. En no adaptar-se a la innovació sorgida, va començar el declivi de la companyia finlandesa. Amb l'afegit que el 2007, el gegant Apple va decidir llançar al mercat el primer iPhone, un dispositiu que va cridar l'atenció dels usuaris de tot el món i que va tenir com a resposta la caiguda de vendes de Nokia.

La falta d'adaptació davant de les demandes del mercat van provocar que Nokia comencés a perdre protagonisme al sector de les telecomunicacions. La multinacional no va poder competir amb la resta de companyies i, davant d'un entorn canviant, no va saber adaptar-se. Des d'aleshores la firma s'ha centrat en les xarxes de telecomunicacions i, encara que no ha deixat d'apostar per la tecnologia, ja no destaca pels seus dispositius i telèfons mòbils.

En el seu moment, Nokia va liderar el mercat amb els seus productes revolucionaris. Però la seva poca capacitat d'adaptació li van fer perdre la posició de líder. Fa tot just dos anys, Nokia va presentar un nou logotip després de més de sis dècades amb la finalitat de renovar la seva identitat de marca, però actualment està centrada en infraestructures de telecomunicacions i en la prestació de serveis tecnològics.