Zero víctimes a la carretera. Aquest és l’objectiu de totes les administracions públiques i la Unió Europea no podria ser menys. A curt termini, la institució vol reduir al màxim la xifra de morts a les vies i, per tant, ha decidit aprovar noves mesures per frenar els accidents. La Comissió de Transports del Parlament Europeu ha proposat una nova normativa que afectarà aquells conductors que tinguin 65 anys o més, ja que són un dels col·lectius més vulnerables a les carreteres. Per tal d’evitar accidents o ferits a les vies, la Unió Europea ha decidit endurir les proves a l’hora de renovar-se el títol.

Ja feia anys que Europa estava estudiant aquesta mesura, perquè van detectar un augment en la sinistralitat dels conductors més grans, per la qual cosa els metges incrementaran les proves en els exàmens del reconeixement mèdic. De fet, el canvi més gran serà que els metges seran els encarregats de certificar que el conductor és apte o no per conduir en funció de la seva visió. Aquest canvi ja està vigent en països com Finlàndia des de fa uns anys i ara ho serà a la resta de països de la UE. Com explica la DGT amb dades de la Unió Espanyola d'Entitats Asseguradores i Reasseguradores (UNESPA) existeixen més de sis milions d'assegurats majors de 65 anys. Així mateix, com va informar el desembre de 2023 la Direcció General de Trànsit, en els seus registres consten més de quatre milions de conductors majors d'aquesta edat.

Reconeixements mèdics

D’aquesta manera, una vegada es compleixin els 65 anys, el període de vigència del carnet de conduir es reduirà a 5 anys, ja que fins als 65 anys la revisió mèdica és cada 10 anys. I, a banda, la Direcció General de Trànsit està estudiant que els reconeixements mèdics es facin cada menys temps. Per tant, es valora que una vegada complerts els 70 anys s’obligui els conductors a passar el reconeixement mèdic cada dos anys. Actualment, a Espanya no existeix una edat màxima que prohibeixi conduir i, una vegada s'obté el carnet, s'ha de renovar cada 10 anys. No obstant això, a partir dels 65 anys s'ha de renovar cada cinc anys pels vehicles particulars, motocicletes (AM, A1, A2, A, B) i llicències de conducció. Paral·lelament, s'hauran de renovar cada tres anys el carnet quan es tracti de permisos professionals d'autobusos i camions  (C, C1, D, D1, EC, EC1, ED, ED1…).

Quant val la prova mèdica? 

En territori espanyol, la taxa per fer aquest tràmit és de 24,58 euros, una xifra a la qual cal sumar el cost de l’examen psicotècnic, que oscil·la entre els 20 euros i els 60 euros en funció del lloc, tot i que sempre s’ha de fer en un Centre de Reconeixement de Conductors autoritzat per la DGT. A més, els majors de 70 anys estan exempts pagar les taxes de trànsit per la renovació i només han de pagar les despeses del reconeixement mèdic.