El sector automobilístic europeu, una de les indústries clau del continent que aporta el 7% del PIB i ocupa uns 13 milions de persones, passa una de les seves etapes més complexes. Els resultats de vendes i beneficis del tercer trimestre de l'any confirmen els mals presagis: en venen menys, han de reduir costos i han d'abaixar preus per competir amb els vehicles xinesos. Les dificultats inclouen des de la lenta transició cap als vehicles elèctrics (VEU), passant per la competència creixent de la Xina, fins a la imminent regulació europea que prohibeix els motors de combustió per a 2035. S'hi suma també l'esperada victòria electoral del republicà Donald Trump en els comicis de la propera setmana i el seu anunciat aranzel del 25% per a vehicles fabricats fora dels Estats Units.

I la Borsa ha recollit el mal moment i les complicades expectatives del sector en el qual apareixen els tancaments de fàbriques, les rebaixes de sou als treballadors i l'anunci de vagues com a resposta a aquestes mesures. Aquest bon any per al mercat d'accions, les automobilístiques apareixen com un llast. L'índex Stoxx 600 Autos & Parts baixa el 13% l'any, i destaquen les caigudes de Stellantis (-41%), BMW (-28%), Volkswagen (-21%) i Mercedes Benz (-11,6%). Només se salva la francesa Renault (+11,7%) que porta anys d'avenç en la reducció de costos i en la seva aposta per models de baix preu a través de la seva filial romanesa Dacia.

La Xina ha emergit com un competidor fort al mercat global de vehicles elèctrics, superant el Japó en exportacions aquest any. Els fabricants alemanys, com Volkswagen, BMW i Mercedes, estan particularment exposats al mercat xinès, que representa fins i tot un 30% dels seus beneficis i una important font de dividends.

La Comissió Europea ha imposat aranzels als vehicles elèctrics xinesos en un intent per frenar aquesta competència, la qual cosa ha generat friccions diplomàtiques. No obstant això, empreses com Volkswagen i BMW han manifestat la seva preocupació per possibles represàlies comercials que afectin les seves vendes al mercat asiàtic, i continuen pressionant per una més competitivitat.

Volkswagen, un dels gegants del sector, ha vist reduïts els seus marges i la seva rendibilitat, en gran manera per la competència xinesa i un entorn de mercat difícil. L'empresa ha anunciat retallades en ocupació i salaris en les seves plantes alemanyes per pal·liar la caiguda de beneficis, que en el tercer trimestre van descendir un 68% interanual. Volkswagen es troba negociant amb sindicats el tancament de tres plantes a Alemanya, la qual cosa afectaria milers de treballadors.

Quant al mercat xinès, Scope Ratings destaca el canvi de percepció respecte a aquest país, que anteriorment era un gran atractiu per als fabricants europeus i avui representa una seriosa amenaça. Amb el 30-40% de les vendes de Volkswagen en aquest mercat, els analistes temen que les represàlies xineses davant els aranzels imposats per la Unió Europea als vehicles elèctrics es tradueixin en pèrdues addicionals per al fabricant alemany. Aquest impacte se suma a un tercer trimestre negatiu per a Volkswagen, amb una caiguda del 7,1% en els lliuraments.

Mercedes-Benz ha estat un altre dels grans fabricants afectats per la competència i el context econòmic a la Xina, així com per les dificultats de transició cap als elèctrics (VEU). L'empresa va reportar una caiguda d'ingressos del 4,7% en els primers nou mesos de l'any, principalment per les pèrdues a Àsia i Alemanya, i el seu benefici net en el tercer trimestre va ser de 1.733 milions d'euros, un 52,3% menys que l'any anterior. Amb una estratègia enfocada al mercat de luxe i la digitalització, Mercedes continua adaptant-se.

El grup Stellantis, que engloba marques com Jeep, Peugeot, Citroën i Fiat, ha vist els seus ingressos nets reduïts un 27% interanual en el tercer trimestre, fins a 33.000 milions d'euros. Aquest descens es deu en gran manera a la disminució de preus i a una estratègia de reducció d'inventaris als Estats Units, on les seves vendes van caure un 25% interanual. Malgrat aquest retrocés, Goldman Sachs es manté optimista, i estima que les accions de Stellantis podrien assolir un preu de 23 euros el proper any.

Renault ha aconseguit una millor posició en comparació amb altres fabricants, malgrat registrar una reducció en els seus lliuraments del 5,6% en el tercer trimestre. L'empresa ha retallat els seus inventaris, millorant el seu flux de caixa, i ha obtingut bons resultats en comparació amb els seus competidors, la qual cosa l'ha convertit en l'única de les grans automotrius a la Unió Europea que ha registrat un augment del valor en Borsa aquest any. Renault s'ha beneficiat de la seva cooperació amb Nissan, que li ha permès optimitzar costos i ampliar la gamma de productes.

BMW, un altre gegant de la indústria europea, també ha patit en aquest context, particularment per la seva dependència del mercat xinès i problemes a la cadena de subministrament, com els frens fabricats per Continental. La firma bavaresa presentarà resultats la propera setmana, però tot apunta que estaran en línia amb les seves col·legues europees. Aquestes dificultats han fet que Citi i JP Morgan adoptin posicions de venda o neutralitat a les accions de BMW, pronosticant un descens del 15% en els beneficis de 2024 i 2025. La companyia enfronta ara el repte de mantenir la seva quota de mercat i adaptar-se a les tendències del mercat, on els vehicles elèctrics continuen guanyant terreny, especialment al mercat xinès.

Aranzels de Trump

La possible reelecció de Donald Trump als Estats Units ha despertat preocupació entre els analistes. Un aranzel del 25% sobre els vehicles importats als Estats Units, una de les polítiques que s'han plantejat, podria afectar significativament les exportacions de fabricants europeus, disminuint la seva competitivitat al mercat nord-americà. Rodrigo Cebrián, director d'inversions d'Edmond de Rothschild, adverteix que companyies com Volkswagen, BMW i Mercedes enfrontarien no només una caiguda en vendes, sinó també en marges de benefici.

Malgrat l'entorn inestable, alguns analistes veuen oportunitats de compra en les grans caigudes del sector. Bank of America, per exemple, considera que els preus actuals ja reflecteixen les expectatives de desacceleració econòmica, el que podria fer a les accions automotrius relativament atractives. Tanmateix, altres firmes com Barclays i Alphavalue es mostren escèptiques i han optat per recomanacions de venda. Bestinver, una de les gestores de fons més prestigioses d'Espanya, ha aprofitat aquest context per augmentar la seva exposició en empreses com BMW i Stellantis. Tanmateix, també han reduït les seves posicions en altres companyies després d'acumular bons resultats, com Rolls-Royce.