El Govern espanyol ha tornat a donar llum verda aquest dimarts a l'avantprojecte de la llei de mobilitat Sostenible, després que l'anterior tramitació legislativa decaigués amb el canvi de legislatura. L'Executiu es compromet ara a aprovar-la definitivament abans que acabi el 2024 després de les incorporacions parlamentàries.

Com a novetat, la llei incorpora la primera definició del model de 'carpooling' o cotxe compartit a nivell nacional i obre la possibilitat de la seva promoció, tal com ocorre en altres països europeus. Una decisió que BlaBlaCar, l'app líder en aquest sector, ha celebrat.

La companyia francesa defensa que, en l'anterior procés de tramitació d'aquesta llei el 2023, hi va haver un consens generalitzat entre els grups polítics per promoure de manera explícita el model de 'carpooling' en considerar-se una manera de viatjar, complementària al transport públic, "eficient, sostenible i que vertebra el territori".

Més enllà de la definició, BlaBlaCar també aplaudeix que aquesta nova llei inclogui una futura aproximació, mitjançant reglament, a la inclusió dels costos compartits en un marc legal nacional amb vinculació a un índex.

Diverses comunitats autònomes, com Madrid, País Basc, Andalusia, o la Comunitat Valenciana, ja han inclòs la definició de viatges compartits i diverses mesures de promoció del 'carpooling' en la seva regulació.

Els objectius de la nova llei

En la roda de premsa posterior a la celebració del Consell de Ministres que ha aprovat la tramitació, el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha explicat que aquesta llei persegueix quatre objectius principals: reconèixer la mobilitat com un dret, descarbonitzar el transport, augmentar l'eficiència de la despesa pública i digitalitzar el sector.

D'aquesta forma, la seva ambició és estalviar fins a 8.000 milions d'euros en despeses públiques en una dècada, així com augmentar la productivitat de les empreses en un 3% en aquell mateix període de temps.

"Es pretén que el nostre país, que ja és un referent en matèria d'infraestructures, tingui una mobilitat a l'altura, on el transport garanteixi l'accés a drets com el treball, el lleure o la salut, respectant les competències de la resta d'administracions i assolint el consens necessari amb els grups parlamentaris."

El ministre també ha detallat que l'elaboració d'aquesta llei respon a tres raons: el seu caràcter econòmic --la mobilitat suposa el 13% de la despesa de les llars, 800.000 llocs de treball i més del 5% del PIB--, la necessitat de declarar la mobilitat com un dret i la sostenibilitat i lluita contra el canvi climàtic.

L'objectiu és aprovar el text definitiu abans del 30 de desembre d'aquest any, data límit marcada en el marc del lliurament dels fons europeus, una fita que està supeditada a l'aprovació d'aquesta llei.