Les matriculacions de turismes i SUV nous augmenten un 7,3% l'octubre, amb 83.472 unitats venudes davant 77.893 del mateix mes de 2023, i creixen en els deu primers mesos de l'any un 4,9% respecte al mateix període de l'any passat, fins a 828.462 unitats el 2024, segons informen Anfac, Faconauto i Ganvam en una nota conjunta. Malgrat el creixement, el mercat és per sota de les vendes de 2015 (863.923) i lluny del milió d'unitats aconseguides en els deu primers mesos de 2017 a 2019.
Per canals, les compres dels particulars pugen un 9% (una mica per sota de la mitjana anual del 9,5%) amb 41.436 unitats adquirides, en empreses s'eleva a 36.164 turismes (6,5% d'increment) i les llogateres, amb 5.872 cotxes (0,6% més). Des d'Ancove es ressalta que és el primer mes des de començament d'any que el canal corporatiu registra un increment interanual. Sumant els dotze mesos, el particular creix el 9,5%, el lloguer supera el 31% i les empreses redueixen les seves vendes gairebé un 8%, sense comptabilitzar les compres del rènting per als seus clients dedicats al lloguer.
El repunt de desè mes d'any, torna la confiança a les associacions del sector, que estimen que si el ritme es manté se superarà el milió de matriculacions en el conjunt de l'any (948.750 turismes l'any passat i 813.642 el 2022). Un llindar fàcil de superar si es té en compte que el mercat està a poc més de 130.000 cotxes, i que entre els mesos de novembre i desembre de l'any passat, es van vendre gairebé 160.000 turismes (78.340 al novembre i 81.735 al desembre).
Així i tot, Faconauto, patronal dels concessionaris que presideix Marta Blázquez, considera que aquestes vendes "no són suficients" i sol·licita "una reacció que s'ha de produir de la mà dels vehicles electrificats l'any vinent" amb mesures "efectives, directes i fiscals".
Tipus de combustible
En relació amb el tipus de propulsió, entre gener i setembre van créixer en taxa interanual les matriculacions dels cotxes híbrids un 25,7% (312.034 unitats), gairebé en les xifres de les vendes dels cotxes de gasolina (316.766 unitats), les vendes del qual continuen descendint.
També es van incrementar en taxa interanual en el període analitzat les vendes d'elèctrics cigars (43.854 unitats, un 4% més) i els de gas (26.640 unitats, un 32 % més); en tant que van caure les vendes dels híbrids endollables, fins a 47.375 unitats (5,5% menys) i els de dièsel (82.578 turismes, un 18,6% menys).
Per marques, l'impuls de la demanda de les unitats híbrides manté com a imbatible a la japonesa Toyota, que ha venut 8.923 turismes el mes, un 27% més que l'octubre de 2023. A certa distància, Volkswagen creix un 39%, amb (6.170 matriculacions) i Renault el 38,4%, i 5.985 unitats. No obstant això, el creixement més gran entre les deu primeres marques del mes és Skoda, les vendes del qual es disparen el mes el 56%. Des de començament d'any, Toyota augmenten distàncies, amb 78.369 turismes matriculats, gairebé 25.000 més que la segona, Volkswagen, amb 54.744 unitats, i la tercera posició és per a Hyundai, que ha matriculat a Espanya 53.241 turismes.
Per models, el Dacia Sandero —el més barat del mercat espanyol— va aconseguir 3.182 matriculacions a l'octubre. Després d'ell, el Toyota Corolla (2.208) i el Yaris Cross, també de Toyota, amb 1.996. Entre gener i octubre, el Dacia Sandero figura al capdavant de matriculacions (27.208 unitats). El segueixen el Toyota Corolla (18.908) i el Seat Eivissa (17.853).
Electrificats
Els elèctrics cigars descendeixen 8,6% el mes, amb 4.874 unitats, encara que creixen el 4% el 2024 amb 43.854 cotxes, segons l'Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls de la Mobilitat Elèctrica (Aedive) i l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles (Ganvam). Les associacions destaquen que gairebé el 55% de les compres de turismes elèctrics purs registrades fins a l'octubre les va realitzar un particular. Per la qual cosa aquest canal de particulars és el que tira el mercat de turismes elèctrics 100%, en augmentar les seves compres més d'un 26% des de començament d'any, amb un total de 23.954 unitats venudes, destaquen les associacions.
El Tesla Model 3 repeteix com l'elèctric cigar més sol·licitat al mercat espanyol, amb 315 vendes. Molt lluny dels 2.221 matriculats el setembre, gràcies a una oferta llançada per la marca. En els deu primers mesos, el cotxe nord-americà —però fabricat a la Xina— ha venut a Espanya 7.502 Model 3.