El creixement del consum privat superarà els registres de 2023 (quan va pujar un 1,8%) tant aquest 2024 (2,5%) com el 2025 (2,1%), segons apunta l'informe de BBVA Research sobre consum presentat aquest dilluns. La creació d'ocupació, la pujada dels salaris i les pensions i la caiguda de la inflació impulsaran l'avanç de la renda disponible. A més, la revalorització que s'espera dels actius financers, la reducció de l'endeutament i l'increment dels preus immobiliaris contribuiran a l'augment de la riquesa neta.

L'|avanç del PIB es revisa quatre dècimes a l'alça per a 2024, fins a situar-lo en el 2,9%, i tres per a 2025, fins al 2,4%. Això reflecteix una evolució més positiva de l'esperat. La "bona evolució de l'economia" se sustenta en les millores de competitivitat, l'increment de la força laboral (sobretot, la procedent de la immigració) i una "política fiscal que encara continua donant suport a la demanda interna".

En un entorn on la despesa continuï beneficiant el sector serveis, intensiu en mà d'obra, la demanda de treballadors continuarà augmentant. Així mateix, l'informe indica que es mantenen els condicionants que han incentivat l'emigració des de països amb una mala situació econòmica, de seguretat o política. Assenyala que la immigració explica un 90% de l'increment de la població activa des de 2021.

No obstant això, l'informe preveu una desacceleració en un futur, a mesura que la contribució de la demanda externa es torni negativa, "atesos els límits a l'expansió de les exportacions de serveis turístics i la transició cap a un model de creixement amb més despesa en béns importats".

Adverteix que l'economia s'enfronta a "reptes estructurals" com els colls d'ampolla en alguns sectors exportadors, el baix nivell d'inversió i productivitat, en particular en habitatgel'envelliment, l'escassetat de cert tipus de capital humà i l'ajustament fiscal en els propers anys.

Matriculacions de vehicles

L'últim informe de BBVA Research sobre consum analitza en profunditat l'augment de les matriculacions de vehicles. Així, apunta que la recuperació de la capacitat adquisitiva, l'abaratiment dels carburants, el descens dels costos de finançament i la desaparició de les restriccions d'oferta animen les matriculacions de turismes, que fregaran el milió d'unitats el 2024 i podrien despuntar fins a 1,1 milions el 2025.

Tanmateix, la venda de turismes elèctrics purs està per sota de les ràtios de la Unió Europea. La venda d'aquests vehicles ha crescut un 9,8% interanual en els nou primers mesos de 2024, però amb prou feines representen el 5,1% del total fins al setembre de 2024, lluny de la mitjana europea (13,1%).

El preu, la infraestructura de recàrrega, l'autonomia i incertesa constitueixen els principals "desincentius" a la compra de turismes elèctrics. Si res no canvia, l'informe calcula que la seva quota de mercat se situaria al voltant del 34% de les matriculacions (±5) el 2035, lluny de l'acordat en l'Objectiu 55. L'enduriment de les metes de reducció d'emissions de CO2 incentivarà l'electrificació, però l'increment dels aranzels als vehicles elèctrics procedents de la Xina jugarà en contra.