En el termini de 3 mesos quedarà prohibit que les empreses utilitzin telèfons (i números) mòbils per fer crides comercials i, a més, es posaran en marxa mesures des del govern espanyol per evitar les estafes de suplantació d'identitat mitjançant telefonia o missatgeria mòbil (SMS). El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) ha publicat aquest dissabte una ordre del Ministeri de Transformació Digital i per a la Funció Pública que entrarà en vigor en el termini de 20 dies a partir d'aquest dissabte, i fixa un període de tres mesos perquè algunes de les mesures tinguin efecte.
Les empreses sí que podran, tanmateix, efectuar crides comercials des d'un 900 o d'un 800, números que fins ara només estaven assignats per rebre-les, i també s'estableix l'obligatorietat als operadors de telecomunicacions de bloquejar cridades i SMS amb numeració que no hagi estat atribuïda a un client final o a un operador. A més, els operadors de telecomunicacions també hauran de bloquejar les crides d'origen internacional que simulen haver estat originats en un número espanyol, tret de les dels clients en itinerància (roaming).
Aquesta mesura es fixa tenint en compte que les crides fraudulentes solen provenir de països estrangers, com els Països Baixos o el Regne Unit, des d'on se simulen crides amb numeració espanyola. Els operadors estaran obligats a bloquejar els missatges, que en lloc d'un número de telèfon, estiguin assignats a un codi alfanumèric, sempre que no estiguin registrats els seus propietaris en la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC).
"Avui fem un pas molt important. Ens posem al capdavant d'Europa", va assenyalar el ministre Óscar López, en anunciar aquesta setmana les mesures, "molt semblants" a les de països com Finlàndia, i que "han reduït el 90% de les estafes". L'incompliment d'aquestes mesures està tipificat en la Llei General de Telecomunicacions com a infracció greu i és susceptible de rebre una sanció de fins a 2 milions d'euros.