El preu del litre d'oli d'oliva verge extra en origen ha registrat una baixada interanual del 13%, mentre que als supermercats amb prou feines s'ha abaratit un 2,5% en aquest mateix període comprès entre novembre de 2023 i novembre d'aquest any, segons un estudi de Facua-Consumidores en Acció. Facua ha fet un estudi en el qual ha tingut en compte una trentena de preus a la venda a sis grans cadenes de distribució d'Espanya i entre els productes analitzats hi ha marques com Coosur, Carbonell, Dcoop, Oleoestepa, Ybarra, Koipe o Jaencoop, a més d'altres de pròpies dels supermercats com Hacendado, El Corte Inglés o Carrefour.

En una presa de dades que es va dur a terme el 4 de novembre, l'estudi revela que el preu mitjà del litre d'oli verge era de 12,50 euros el novembre de 2023, mentre que actualment se situa en 12,18 euros. Per tant, s'ha produït una baixada interanual del 2,5 % (0,32 euros/litre), en un producte que pràcticament ha arribat gairebé a quadruplicar el seu preu respecte al que tenia l'any 2021.

IVA superreduït del 4%

A més, cal tenir en compte que l'IVA d'aquest producte era del 5% fa un any, ja que el juliol de 2024 va passar al 0% mentre que a partir de l'1 d'octubre va pujar el 2%, percentatge que es mantindrà fins a finals d'any. A partir de l'1 de gener de 2025 s'establirà de manera definitiva un IVA superreduït del 4% en ser considerat un producte de primera necessitat.

Segons les dades que ofereix el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, el litre de verge extra es pagava en origen a 6,45 euros/litre euros abans d'impostos entre el 28 d'octubre i el 3 de novembre de 2024, mentre que la primera setmana de novembre de 2023 estava a 7,41 euros/litre. Per tant, a l'agricultor se li pagava fa un any per l'oli d'oliva verge extra que produïa un 13% més (0,96 cèntims més per litre) del que se li paga actualment.

Hi haurà prou oli?

Els agricultors, per la seva part, reconeixen la "fidelitat" que han mantingut els espanyols amb l'oli malgrat el seu encariment, ja que el consum interior ha remuntat un 18% respecte a la campanya 2022-2023, després de retrocedir un 20% respecte a la mitjana de les últimes quatre campanyes, segons dades oficials. Sobre aquest assumpte, el responsable de l'Oli de Cooperatives Agroalimentàries d'Espanya, Rafael Sánchez de Puerta, subratlla que l'oli d'oliva "sempre ha estat un producte reclam" i dona la benvinguda a "tot el que sigui ajudar a vendre més i facilitar el consum", com l'IVA superreduït que se li aplica des de juliol (temporalment en el 0%), que "també està contribuint a la baixada de preus".

Quan falta el darrer quadrimestre de la campanya 2023/24 per comptabilitzar, les existències d'oli d'oliva a 31 de maig, segons les últimes dades del Sistema d'Informació del Mercat Oleícola (SIMO) del Ministeri d'Agricultura, eren gairebé un 8% i 40.200 tones inferiors a les que hi havia per aquesta mateixa data a la campanya anterior. El maig va tancar amb un estoc de 491.500 tones d'oli d'oliva, de les quals 321.000 tones estaven en poder dels trulls i 170.500 tones en poder de les envasadores i en els dipòsits de la Fundació Patrimoni Comunal Olivarero (FPCO).