L'oli d'oliva, pels aires. El preu de l'oli d'oliva es va disparar un 62,3% l'agost respecte a l'any anterior, el verge extra es va encarir un 60,1%, mentre que el verge va pujar un 61,8%. Tanmateix, el preu de l'oli de gira-sol es va reduir un 39,9%. Malgrat l'increment del seu preu, aquest producte va augmentar el seu volum un 5%, principalment pel creixement del 20% en volum de l'oli de gira-sol i del 40% del verge d'oliva, davant les caigudes del 6% del verge extra i del 10% d'oliva.

L'estudi realitzat per NIQ i publicat aquest dimarts reflecteix que, entre els productes més inflacionistes el vuitè mes de l'any, el sucre va continuar sent el que més va apujar el seu preu respecte a un any abans, amb una alça del 33,4%; l'oli escala preus fins a ser un 27,9% més car, mentre que les verdures congelades i l'arròs van ser un 22,2% més cares. Altres increments notables van ser els aliments infantils (+19,6%); la parafarmàcia de gran consum (+19,1%); el formatge tradicional (+15,7%); les conserves vegetals (+14,2%) i els gelats i els cereals per a esmorzar, ambdós amb un preu un 14,2% major.

Segons l'informe, els espanyols van incrementar la seva despesa a la cistella de la compra en un 12% l'agost respecte al mateix mes de 2022, amb un repunt del 2,7% en les vendes en volum i un increment del 9,1% respecte als preus mitjans.

Alimentació, el sector que més desemborsament suposa per als espanyols

Desglossat per les tres seccions principals, de nou l'alimentació va suposar el desemborsament més gran per als espanyols a l'agost, a causa d'un increment en les vendes en valor del 13,8%, encara que també va ser la categoria que va experimentar un repunt més important de la demanda, amb un augment del 4,1% de les vendes en volum. Per la seva part, tant drogueria i perfumeria, com begudes, van registrar alces més moderades en les vendes en valor d'un 9,7% i un 8,8%, respectivament, mentre que  les begudes van apujar la seva demanda en un 1,3%, i drogueria i perfumeria va incrementar les seves vendes en volum en un 2,2%.

En allò que respecta només al preu, per seccions, l'alimentació va incrementar el seu cost en un 9,3%, mentre que begudes ho va fer en un 7,4% i drogueria i perfumeria va ser un 7,3% superior respecte a agost de l'any anterior.

La demanda millora les seves xifres respecte a un any abans i les xifres van relacionades amb el turisme. Aquestes dades queden reflectides en el volum de vendes de productes associats a l'estiu, com els relacionats amb el tractament facial, que avança en volum de vendes un 21%. El segueix la protecció solar, amb un 13,7% més, els productes dietètics (+13,1%) o els insecticides (+7,6%).

Tanmateix, també es troben articles associats a dinars i aperitius estivals com el formatge ratllat (+15,2%), els formatges blancs pasteuritzats (+11,8%) o els formatges de pasta tova (+10,4%). Pel costat contrari, entre les categories menys demandades, destaca la parafarmàcia de gran consum, que va caure un 20% a l'agost.

Les marques de distribució premen l'accelerador

Respecte a la diferència entre marques, la situació va ser similar a períodes anteriors, amb un increment de les vendes en valor de les marques de distribuïdor del 17,8%, davant la pujada del 8,1% de les marques de fabricant, mentre que les vendes en volum es van elevar en un 6,3% per a les primeres i van disminuir un 0,9% per a les segones.

La directora general de NIQ per al Sud d'Europa, Patricia Daimiel, ha assenyalat que els consumidors, no només d'Espanya, sinó de tot el món, s'enfronten a "un altre final d'any obstaculitzat per l'alt cost de la vida".