L'oli d'oliva continua pujant de preu, que s'ha disparat especialment durant l'estiu. L'encariment des de juliol arriba en algunes marques o supermercats a superar el 30% i el litre d'or líquid arriba a situar-se entre els 10 i els 16 euros en els pitjors casos. Així es desprèn dels últims càlculs realitzats per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) entre 19 marques d'oli d'oliva verge extra a 10 cadenes de supermercats que operen a Espanya (Alcampo, Carrefour, Dia, Caprabo, El Corte Inglés, Hipercor, Eroski, Mercadona, Consum i Condis).
L'organització acaba que la pujada de preus registrada en tot just mes i mig "és generalitzada i afecta a la pràctica totalitat de les marques" a totes les cadenes estudiades. D'aquesta manera, asseguren que el preu de l'oli ha pujat de mitjana un 15,4% tenint en compte els productes analitzats entre el 10 de juliol i el 25 d'agost, encara que en molts casos la pujada ha estat substancialment més gran.
I, per què s'encareix tant l'oli? Des de la OCU assenyalen que, si bé s'ha donat una mala collita a l'última campanya, amb descensos de producció del 50%, "el cert és que en els lineals dels supermercats s'està venent oli que és de la collita anterior, que va ser normal, i es va vendre als mercats a l'engròs a un preu molt més assequible".
En aquest sentit, no veuen justificació a l'increment de preus registrat en les últimes setmanes. Així mateix, l'organització de consumidors denuncia "la forta especulació que envolta al preu de l'oli d'oliva, un producte bàsic en la nostra dieta i un pilar de la gastronomia espanyola".
Les marques més cares i més barates
En qualsevol cas, l'encariment d'aquest producte d'alimentació bàsic es generalitza i cap supermercat no es lliura. Únicament dues marques han abaixat els seus preus i una els ha mantingut en l'últim mes i mig. En el cas de Mar d'oliveres, el litre d'oli ha passat de valer 6,85 euros a 6,75 euros, un descens de l'1%, mentre que el format d'1 litre de Carbonell ha passat dels 9,13 euros als 8,63 euros (-5%). Per la seva part, el litre de Carrefour Bio s'ha mantingut igual, en els 8,98 euros.
Entre les pujades de preu, si bé la mitjana se situa en el 15%, moltes marques pugen més d'un 20% i un 30%. Així, trobem que els olis de Consum i el de La Almazara De l'Oliverar ha apujat un 32% de preu aquest estiu. En ambdós casos, el litre d'or líquid ha passat de valer 6,45 a 8,5 euros. Del 31% ha estat l'increment de l'oli de la marca Auchan (Alcampo) i de l'oli de Carrefour, que se situen actualment en 8,41 i 8,44 euros, respectivament. Tampoc no es lliura la marca blanca de Mercadona, Hisendat, que s'ha encarit un 30%, fins a situar-se en els 8,33 euros per litre.
Altres marques i formats que s'han encarit considerablement són: Coosur un 28% (10,17 euros); Eroski un 28% (8,24 euros); Maeva un 27% (9,73 euros); Coosur Hojiblanca un 26% (11,41 euros); L'Espanyola un 24% (10,06 euros); Carrefour de 0,75 litres un 22% (9,53 euros); Hisendat de 0,75 litres un 22% (9,51 euros); El Corte Inglés un 22% (8,47 euros); Auchan de 0,75 litres un 22% (9,44 euros); Mestres d'Hojiblanca un 19% (10,27 euros); La Masia un 17% (7,81 euros); Ybarra de 0,75 L litres un 15% (10,61 euros).
Per sota del 15%, es troben: El Corte Inglés de 0,75 litres un 14% (9,51 euros); L'Espanyola de 0,75 litres un 11% (10,26 euros); Ybarra un 9% (8,25 euros); Carbonell Gran Selecció de 0,75 litres un 9% (10,17 euros); Oleoestepa DOP Estepa un 9% (9,75 euros) i la seva ampolla de 0,75 litres un 8% (16,13 euros); Koipe un 8% (9,02 euros); Mestres d'Hojiblanca Eco de 0,75 litres un 4% (10,67); Borges un 2% (8,63 euros) i Oliverar de Segura un 1% (8,49 euros).
Demanen més control a la cadena de producció
Així, des de la OCU asseguren que un preu tan elevat obliga els consumidors a buscar altres alternatives existents, a més de l'oli de gira-sol, que no tenen la mateixa qualitat que l'oli d'oliva. Una situació que "també pot impulsar a altres a comprar oli barat, en oferta, sense garanties sanitàries, o bé olis fraudulents", denuncien.
Per tot això, demana al Ministeri d'Agricultura que augmenti el control de la cadena de producció de l'oli d'oliva. "L'objectiu d'aquest control és evitar els abusos i prevenir qualsevol especulació que tan negatius efectes té tant per als consumidors, com per als agricultors", acaba.