Els consumidors s'han llançat a buscar ofertes d'oli d'oliva a internet davant l'escalada de preus als supermercats, però el sector adverteix que tampoc no hi trobaran gangues, per un mateix motiu: la manca de producte. Amb l'ampolla del verge extra a més de 10 euros per litre als lineals (i molt més car que als països de l'entorn, segons l'OCU), la demanda en línia d'oli d'oliva s'ha disparat un 207% els set primers mesos de l'any respecte al mateix període del 2022, segons el comparador de preus a internet idealo.es. El seu portaveu, Kike Aganzo, apunta que cada vegada més ciutadans estan recorrent a internet per "garantir un marge d'estalvi més gran en productes essencials" i, en el cas de l'oli, n'adquireixen grans quantitats en envasos tipus garrafa quan estan en oferta.
Segons el portal, el preu mitjà de l'oli d'oliva a primeres marques s'acosta als 12 euros per litre, en la línia del que es pot trobar als establiments físics. Una simple cerca per internet dona resultats més barats, però cal llegir l'etiqueta per adonar-se que es tracta moltes vegades d'oli d'oliva d'orujo, barreges d'oliva amb diferents olis vegetals procedents d'altres països o preparats grassos (que segons el Ministeri d'Agricultura, no pot etiquetar-se com a oli d'oliva). L'últim any, el preu de l'oli d'oliva al mercat espanyol s'ha incrementat gairebé un 40% per la caiguda a la meitat de la producció a la campanya d'enguany i la pujada dels costos de producció.
"El que està passant és que falta producte per les escasses collites que hem tingut", insisteix a Efe el responsable del sector de l'oli de Cooperatives Agroalimentàries d'Espanya, Rafael Sánchez de Puerta. Assegura que "pràcticament no queda oli al final de la campanya actual i les expectatives de la collita pròxima continuen sent dolentes". Sánchez de Puerta titlla d'"anecdòtic" l'interès més gran per la venda a internet, ja que "no hi ha olis més barats" en el cas d'un producte que "es mou igual a tot arreu", amb més nivell de cobertura actualment en la distribució i en els envasadors a diferència dels trulls, on n'hi ha menys.
Comerç digital
La fundació Patrimoni Comunal Oliverer va llançar la seva plataforma de comerç electrònic el 2021 i en tot just dos anys la seva facturació ha passat de representar el 6% de les seves vendes totals a gairebé el 20%. El primer semestre del 2023, les vendes globals de la seva botiga La Comunal van créixer un 34% respecte al mateix període del 2022, amb un creixement del 92% només al canal per internet. El director gerent de Patrimoni Comunal Oliverer, Iñaki Benito, ressalta que "la pujada de preus és inevitable a tots els canals de venda", arran de l'increment dels costos a cadascuna de les baules i de l'escassetat de l'oferta.
"En el comerç electrònic intentem ser atractius establint enviaments gratuïts a partir d'un import de compra molt baix, donant un servei de lliurament àgil i flexible, i incorporant petits obsequis que poden generar una confiança més gran i fidelitat", afegeix Benito. Apunta que, en el seu cas, hi ha diversos perfils de consumidors, des del que es decanta per marques de la seva confiança que consumeix de sempre fins al turista internacional que se sent atret pels productes gastronòmics emblemàtics d'Espanya. També hi ha un altre consumidor, d'entre 35 i 50 anys, que està familiaritzat amb l'ús d'eines digitals i mostra interès per productes alimentaris d'alta qualitat.
Oli a granel
A internet han sorgit altres iniciatives que busquen impulsar el mercat, com la plataforma de compravenda d'oli d'oliva a granel Oleista. La seva cofundadora, Marina Mèrida, afirma que han experimentat un "marcat increment en el registre d'usuaris compradors que requereixen oli d'oliva, però no troben el que busquen al mercat convencional". Segons el seu parer, l'actual escassetat d'oli d'oliva i el consegüent augment de preus ha obligat Espanya, productor líder mundial, a importar-ne d'altres països, un escenari similar al que es viu a Itàlia, que normalment comprava d'Espanya, però que ara està negociant amb altres productors.
A Oleista, els intermediaris i compradors a granel poden trobar lots d'oli de categoria verge extra a preus molt dispars, arribant fins i tot als 18 euros, depenent del país de procedència i de la qualitat. "Tenim olis espanyols d'excel·lent qualitat amb alt contingut en polifenols. És normal que aquests olis tinguin un preu molt superior a la resta, ja que l'elaboració i l'emmagatzemament tenen un cost més gran que la resta", assegura Mèrida.