Els cinc principals ports de Panamà es troben en àrees adjacents del canal interoceànic, ara a l'ull de l'huracà per la intenció manifesta del president dels Estats Units, Donald Trump, de "reprendre" el control de la via al·legant la suposada interferència xinesa en la seva operació, fet que ha rebutjat el govern panameny. Trump fins i tot es va mostrar disposat a utilitzar la força militar per prendre el control del Canal de Panamà i Grenlàndia.

Aquestes cinc terminals, operades per multinacionals dels Estats Units, Singapur, Taiwan i Hong Kong, es troben entre les de més moviment de contenidors del continent, segons les dades de la Comissió Econòmica per a Amèrica Llatina i el Carib (Cepal) recopilades per Giovanna Ferullo, per a l'Agència Efe. Aquestes magnituds posen en evidència que Panamà és una potència logística.

Dos d'aquests ports, Balboa (Pacífic) i Cristóbal (Atlàntic) són operats per una subsidiària de CK Hutchison Holdings, multinacional amb seu a Hong Kong, la qual cosa ha despertat la fúria del nou govern de Trump, una situació que contrasta amb la seva primera administració (2017-2021) quan Panamà no va figurar a la seva agenda.

Aquests són els ports que estan situats al voltant del canal, un pas de 82 quilòmetres que uneix l'Atlàntic i el Pacífic i pel qual passa al voltant del 3% del comerç mundial.

1.Puerto de Manzanillo (costa Atlàntica). Està operat per la multinacional nord-americana SSA Marine i és el de més moviment de contenidors del país, amb més de 2,7 milions de TEU (contenidor estàndard de 20 peus) en el 2024, segons dades preliminars de l'Oficina de Planificació de l'Autoritat Marítima de Panamà (AMP) facilitades a EFE.

Va ser construït en una antiga base naval dels Estats Units. Dedicada al transbordament des de 1995, aquesta terminal de 2.300 metres compta amb 6 molls per a operacions de contenidors equipats amb 21 grues post-panamax i super post-panamax, i dos molls més per a operacions Ro-Ro (moviment de vehicles i remolcs). El port té capacitat per a 3,5 milions de TEU, segons dades de Geòrgia Tech Panamà.

SSA Marine manipula més de 250 ubicacions als cinc continents, que inclouen els ports de Caldera, Coyol y Limón a Costa Rica, d'acord amb la informació de l'empresa.

2. Port de Balboa (Pacífic). És operat des de 1997 per l'empresa Panama Ports Company (PPC), que pertany des de 2015 a CK Hutchison Holdings, domiciliada a Hong Kong. És el segon port amb més moviment de contenidors de Panamà, amb més de 2,3 milions de TEU el 2024.

Amb cinc molls per a vaixells portacontenidors, Balboa opera amb 25 grues (10 Post Panamax, 8 Panamax i 7 Super Post Panamax). Té capacitat anual de 5 milions de TEU. Hutchison opera a 53 ports de 24 països d'Àsia, l'Orient Mitjà, l'Àfrica, Europa, Amèrica i Australàsia, segons la informació de l'empresa.

3. Port de Colón (Atlàntic). També anomenat Colon Container Terminal (CCT) és part del grup Evergreen de Taiwan i va iniciar operacions el 1997. El 2024 va moure més d'1,5 milions de TEU, situant-se al tercer lloc del rànquing local.

Construït en una antiga base militar dels EUA, el port compta amb quatre molls de contenidors, tretze grues i altres equips de pati que li atorguen una capacitat operativa de 2,4 milions a l'any.

El grupo Evergreen és un dels principals operadors de contenidors del món. Una de les sevs societats, Evergreen Marine Corporation, gestiona prop de 240 ports a 80 països, segons dades de l'empresa.

4. Port de Rodman (Pacífic). És operat per PSA Panama International Terminal, que forma part del grup PSA International amb seu a Singapur. És el quart amb més moviment de contenidors del país, amb més d'1,3 milions de TEU el 2024.

Amb inici d'operacions el 2010, el port compta, en la seva primera fase, amb un moll de 330 metres de llarg equipat amb 3 grues pospanamax, i en una segona fase amb 2 molls amb longitud de 400 metres cada un, 12 grues muntades sobre raïls i 8 grues addicionals. En total compta amb capacitat per gestionar 2,5 milions de TEU a l'any.

PSA participa en aproximadament 40 terminals de 16 països a Àsia, Europa i Amèrica.

5. Port de Cristóbal (Atlàntic). Aquestes instal·lacions, igual que les de Balboa (Pacífic), estan operades per la filial de CK Hutchinson Holdings (Hong Kong). És el cinquè de més moviment de contenidors amb 1,384 milions de TEU el 2024.

Disposa de 3 molls per a contenidors i 12 hectàrees dedicades a la gestió i emmagatzemament de contenidors, i 13 grues. Té capacitat per a gestionar 2 milions de TEU a l'any.