El fenomen Barbenheimer, com es coneix la rivalitat entre les pel·lícules acabats d'estrenar mundialment Barbie i Oppenheimer, ha desencadenat un cap de setmana de superèxits que feia temps que no es veia en el cinema. D'una banda, una revisió feminista de la nina més icònica de Mattel que, de passada, serveix, per fer publicitat a la marca de joguines, que va registrar una important caiguda de vendes del 22% durant el primer trimestre de 2023. Per l'altre, l'intens món interior de Christoher Nolan, capaç de convertir en mainstream les més saberudes reflexions i distopies i, en aquest cas, aconseguir que la història del físic J Robert Oppenheimer, que va treballar amb l'equip de científics que va desenvolupar la primera bomba atòmica. Quina de les dues s'ha imposat en el seu cap de setmana d'estrena?
Es tracta de dues superproduccions de Hollywood amb elevats pressupostos que requereixen un gran èxit per amortitzar la inversió. Oppenheimer partia d'un pressupost de 100 milions de dòlars (90 milions d'euros), però se'n va anar als 180 milions, 161 milions d'euros, un 80% més de l'esperat. Amb tot, no és al nivell del que van costar altres pel·lícules de Nolan com El Caballero Oscuro: La Llegenda reneix, que va costar 230 milions, o Tenet, que en va costar 205. Barbie, per la seva part, va costar una mica menys, 145 milions de dòlars (130 milions d'euros), també per sobre de l'esperat.
Al ritme d'audiència que van marcar en la seva estrena mundial d'aquest dijous, no tardaran a recuperar l'invertit. Barbie va aconseguir recaptar dijous 22,2 milions de dòlars (19,96 milions d'euros) en la prevenda, la quantitat més alta de 2023, i va sumar 48,2 milions de dòlars (43,3 milions d'euros) divendres, la qual cosa significa un total de 70,5 milions de dòlars (63,45 milions d'euros), també un rècord per a aquest any. La marca la tenia "Spider-Man: Across the Spider-Verse", amb 51,8 milions de dòlars (46,6 milions d'euros) al juny. I això només als Estats Units.
Espanya també és rosa
A Espanya, amb l'estrena avançada dijous va aconseguir 1,8 milions d'euros i el divendres 1,7, amb la qual cosa ja acumula 3,5 milions d'euros. Segons la revista especialitzada en cinema Deadline, i en espera que dilluns es publiquin les xifres oficials, Barbie aconseguirà 161 milions de dòlars (114,9 milions d'euros) tan sols durant el primer cap de setmana als Estats Units. O sigui, que cobrirà les despeses en un sol cap de setmana.
'Oppenheimer', per la seva part, ha començat fort, però bastant lluny de la nina: va aconseguir 33 milions de dòlars (29,7 milions d'euros) en l'estrena i es calcula que tindrà una taquilla de 77 milions de dòlars (69,3 milions d'euros) en el seu primer cap de setmana a la cartellera. A Espanya, Oppenheimer va arrencar amb 100.000 espectadors i una recaptació de 667.000 euros i va arribar divendres al milió i mig amb 700.000 més, de manera que, sumades, el fenomen Barbenheimer va aconseguir 5 milions d'euros en els seus dos primers dies a Espanya. Segons Deadline, 'Barbie' i 'Oppenheimer', recaptaran en conjunt 308 milions de dòlars (277 milions d'euros) durant el cap de setmana, la xifra més alta des de 2021 i, segons Comscore, la quarta més alta de tots els temps.
Barbie està produïda per, entre d'altres, Mattel i Lucky Chap Entertainment, la productora de Margot Robbie, actriu principal de la pel·lícula que ha cobrat 12,5 milions de dòlars per ella, segons Variety, l'actriu més ben pagada de Hollywood. Ryan Gosling, que fa de Ken, va cobrar la mateixa quantitat. La pel·lícula està distribuïda per Warner Bros, que va facturar 10.700 milions de dòlars l'any passat amb pèrdues de més de 1.000 en part pels costos d'arrencar un servei de streaming que encara està per consolidar-se.
#Barbie acumula €3,5M i el fenomen #Barbenheimer continua empenyent la taquilla acumulant ja €5M.
— ComscoreMoviesSpain (@cSMoviesSpain) July 22, 2023
Oppenheimer, per la seva part, està produïda pel mateix Christopher Nolan que la dirigeix, entre d'altres, i per Universal Pictures, que és també la distribuïdora. Els actors secundaris d'Oppenheimer, segons va informar Variety, van acceptar cobrar per sota del seu caixet per treballar amb el cèlebre director, i van acceptar tots un sou de 4 milions d'euros. Matt Damon, Emily Blunt, Robert Downey Junior van cobrar menys del que solen percebre, mentre que el protagonista, un Cillian Murphy conegut per ser el protagonista de Peaky Blinders, va cobrar 10 milions d'euros.