El ministre de Transport, Óscar Puente, ha assegurat aquest divendres que Catalunya és la comunitat autònoma on més volum d'obra executa el seu ministeri de tot Espanya i ha rebutjat la idea que s'inverteixi més en Madrid que en la comunitat catalana. Així ho ha assegurat durant la seva intervenció en el Cercle d'Infraestructures, on ha matisat que la inversió més gran en Catalunya "no és per cap favoritisme especial, sinó per cigar sentit comú: per la seva posició geogràfica, pel seu volum de població i pel pes industrial i econòmic". El ministre ha apostat per evitar comparacions territorials que, a parer seu, no tenen sentit i ha respost "no" a la pregunta que s'ha fet sobre si el seu ministeri inverteix menys en Catalunya que a Madrid.
Ha assegurat que no hi ha "cap predilecció estranya" per Madrid i que els percentatges d'execució "oculten una realitat que es repeteix any després d'anys" i és que, amb aquest Govern, Catalunya és el territori on més s'inverteix. Ha explicat que el 2023 van invertir 250 milions més en Catalunya que a Madrid, per afegir: "En termes relatius, Madrid supera el 100%, sí. Però què val més: un percentatge o l'acer i formigó reals que destinem a les infraestructures? Percentualment, a Catalunya l'any passat el seu ministeri va executar el 46% del pressupostat".
De fet, ha assegurat, Catalunya no va ser tampoc la comunitat en la qual menys es va executar en percentatges, va ser Andalusia amb el 38%, malgrat que va ser la segona comunitat que més volum d'inversió va assolir, 731 milions, també per davant de Madrid. Per al ministre, les xarxes viàries i ferroviàries, que són els àmbits que concentren el gruix de la inversió, a Catalunya són xarxes madures i extenses que requereixen prioritzar l'explotació, conservació i manteniment, abans que la construcció de nova infraestructura, que és molt més intensiva en inversió.
Obres pendents
Malgrat això, ha dit que han de continuar construint nous projectes, com els accessos al Port de Barcelona, la remodelació de Sants, La Sagrera, la B-40 fins a Granollers o l'ampliació de l'Aeroport d'El Prat. Ha demanat que es deixi de "jugar als trilers amb les dades i percentatge d'execució. És -ha assegurat- un debat esbiaixat, totalment immune a la realitat i a l'anàlisi pausada." Ha reconegut, no obstant això, que a Catalunya es donen percentatges d'execució més baixos que en altres comunitats autònomes, però ha negat que sigui per falta de "voluntat política" i l'ha atribuït, entre altres coses, que moltes obres són de difícil execució perquè s'emprenen en una xarxa en funcionament o per l'augment dels litigis en les licitacions.
"A Catalunya, és necessària una reflexió col·lectiva de per què costa moltes vegades tant impulsar projectes en benefici de tota la ciutadania", ha dit, amb referència a obres com l'ampliació de l'aeroport o la B-40. Per això, creu que el diàleg i la col·laboració lleial "ajudarien a incrementar els percentatges d'execució". El ministre ha posat al Port de Barcelona com el "millor exemple de diàleg i col·laboració", ja que el 2020 Estat i Generalitat van acordar donar l'impuls definitiu a aquestes obres.
Ha assegurat que en poques setmanes s'adjudicaran els projectes tant de carreteres com que corresponen a Adif, actuacions que superaran els 800 milions d'euros. El primer és l'accés viari que passa per l'adaptació de la A-2 i el segon projecte combina la infraestructura ferroviària amb la prolongació de la A-2 pel curs del riu Llobregat fins a la futura estació intermodal. El ministre ha informat que aquest divendres s'ha reunit la Comissió de Seguiment dels Accessos al Port per donar el "beneplàcit" al conveni de finançament, i això suposarà l'inici de la seva tramitació per poder firmar-lo en els mesos vinents. "Els accessos al Port de Barcelona ja han començat a caminar", ha afegit.
El ministre ha informat així mateix que també aquest divendres s'han posat a la venda els bitllets dels nous trens S-106, que incrementarà un 17% l'oferta de places dels serveis Avlo entre Barcelona i Madrid, passant de les 24.400 a les 28.450 places setmanals, en tenir més capacitat.